شکاف درآمدی در ایران به کمترین رقمِ ۸ساله رسید


بانک جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که شکاف درآمدی در ایران به کمترین میزان خود در هشت سال گذشته رسیده است. ضریب جینی، که معیاری برای سنجش نابرابری درآمدی به شمار می‌رود، در سال ۲۰۲۲ به ۳۴.۸ درصد کاهش یافته است. این رقم در سال ۲۰۲۱ معادل ۳۵.۵ درصد بود.

تحلیلی بر کاهش ضریب جینی در ایران

ضریب جینی، که مقیاسی از صفر تا صد دارد، نشان‌دهنده میزان نابرابری در توزیع درآمد است. هرچه این رقم کمتر باشد، نابرابری درآمدی کمتر است. افزایش یا کاهش این شاخص تأثیرات مستقیمی بر رفاه و توزیع ثروت در جامعه دارد.

به گزارش بانک جهانی، آخرین بار در سال ۲۰۱۴ ضریب جینی ایران به ۳۴.۸ درصد رسیده بود که نشان دهنده یک دوره ثبات اقتصادی و کاهش نابرابری‌های درآمدی بود. این روند مثبت کاهشی که از سال ۲۰۱۳ با ضریب ۳۴ درصد آغاز شده بود، نشان‌دهنده تلاش‌های دولت برای کاهش فاصله طبقاتی و بهبود شرایط اقتصادی عموم مردم است.

پیامدهای کاهش شکاف درآمدی برای اقتصاد ایران

کاهش ضریب جینی نه تنها می‌تواند زمینه‌ساز بهبود شرایط زندگی برای طیف وسیع‌تری از جمعیت باشد، بلکه می‌تواند به افزایش ثبات اقتصادی و کاهش تنش‌های اجتماعی منجر شود. کاهش نابرابری درآمدی می‌تواند به تقویت اعتماد عمومی و بهبود فضای کسب‌وکار کمک کرده و زمینه‌ساز رشد اقتصادی پایدارتری شود.

نگاهی به آینده

با توجه به داده‌های بانک جهانی و کاهش مداوم ضریب جینی از سال ۲۰۱۳ تا کنون، مهم است که سیاست‌گذاران برنامه‌هایی را برای حفظ این روند ادامه دهند. تمرکز بر سیاست‌هایی که به تعادل در توزیع درآمد کمک می‌کنند، باید در اولویت قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که همه شهروندان می‌توانند از فرصت‌های برابر برای رشد و پیشرفت بهره‌مند شوند.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *