خانه » تالاب آق‌قلعه نقده برای نخستین بار سرریز کرد

تالاب آق‌قلعه نقده برای نخستین بار سرریز کرد

0

ارومیه-رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده از احیای کامل تالاب “آق‌قلعه” (شورگل حسنلو) و سرریز آب آن برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر قایمی اظهار کرد: آبگیری این تالاب از رودخانه “گادر” از مدتی قبل آغاز شده بود و اکنون با ورود بیش از چهار میلیون مترمکعب آب، تالاب به طور کامل احیا شده است.

وی در خصوص اهمیت احیای تالاب‌ها گفت: تالاب‌ها نقش مهمی در حفظ اکوسیستم منطقه دارند و پس از تامین آب شرب، در اولویت دوم منابع آبی قرار می‌گیرند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده افزود: در حال حاضر بیش از 1000 قطعه پرنده از خانواده اردک‌سانان و همچنین گونه‌های آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در این تالاب برای لانه‌سازی و جوجه‌آوری حضور دارند.

قایمی با اشاره به بارش‌های مناسب بهاری و عدم استفاده کامل کشاورزان و باغداران از حق‌آبه خود از رودخانه گادر، گفت: امسال آب بیشتری به سمت تالاب “آق‌قلعه” هدایت شده است.

تالاب بین‌المللی آق‌قلعه (شورگل حسنلو) با مساحت 304 هکتار، از مهم‌ترین تالاب‌های استان آذربایجان غربی است. این تالاب در حوضه آبریز رودخانه گادر قرار گرفته و توسط جریان‌های این رودخانه و روان‌آب‌های ناشی از بارش تغذیه می‌شود.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از 10 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن‌ها زندگی می‌کنند. تالاب‌های درگه سنگی، آق‌قلعه، حسنلو و یادگارلو از جمله تالاب‌های بین‌المللی این شهرستان هستند.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر از جمله غاز خاکستری، انواع مرغابی، اردک، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان است.

احیای تالاب “آق‌قلعه” خبر خوشی برای دوستداران محیط زیست و مردم منطقه است. این اتفاق نشان می‌دهد که با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح منابع آبی، می‌توان شاهد احیای طبیعت و بازگشت حیات وحش به تالاب‌ها بود.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *