خانه » حامیان FATF هیچ پاسخی برای ایرادات و ابهامات آن ندارند

حامیان FATF هیچ پاسخی برای ایرادات و ابهامات آن ندارند

0

## FATF و چالش های اساسی اقتصاد ایران

در شرایطی که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، اقتصاد کشور را با محدودیت‌های گسترده مواجه کرده و روابط بانکی رسمی را به طور کامل مختل کرده، موضوع FATF به نظر بسیاری از کارشناسان، در اولویت قرار ندارد.

در واقع، مجمع تشخیص مصلحت نظام در دو دوره بررسی معاهدات FATF، به جمع‌بندی نرسید. این عدم جمع‌بندی به دلیل ابهامات جدی بود که دولت وقت نتوانست به آنها پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه دهد.

**ابهامات اساسی FATF**:

* آیا مشکلات روابط بانکی به طور واقعی ناشی از موضوعات مرتبط با FATF است؟
* آیا با حل این مسائل، مشکلات بانکی برطرف خواهد شد؟
* آیا قرار گرفتن در لیست سیاه FATF با تصویب این دو معاهده رفع خواهد شد؟

از سوی دیگر، نگرانی‌های جدی درباره هم‌افزایی اجرای مطالبات FATF و عضویت در کنوانسیون‌ها با تحریم‌های مالی آمریکا وجود داشت که پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن ارائه نشد.

در این شرایط، دو کمیسیون تخصصی مجمع، یعنی کمیسیون حقوقی قضایی و کمیسیون سیاسی دفاعی امنیتی، به رد نظرات دولت رأی دادند و پیوستن به دو معاهده را به صلاح کشور ندانستند.

**ادعای رفع محدودیت های بانکی توسط FATF**:

برخی معتقدند که تصویب FATF می‌تواند به رفع محدودیت‌های تبادل مالی بانکی بین‌المللی منجر شود. اما این ادعا به نظر کارشناسان اقتصادی غیرمنطقی است، چرا که اصلی‌ترین مانع، تحریم‌های آمریکا است.

**طرح دوباره FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام**:

با توجه به گذشت چندسال از پیگیری FATF، امکان طرح دوباره آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به دلیل آیین‌نامه رسمی مجمع، وجود ندارد.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *