اردوغان: تصمیم دیوان لاهه نشان داد جهان بزرگ‌تر از ۵ است

رییس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، به تازگی در اظهاراتی بر اهمیت حقوق بین‌الملل و نقش دیوان لاهه در پیگیری مسائل عدالت بین‌المللی تأکید کرده است. وی اعلام کرده که جهان بزرگ‌تر از ۵ کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل است.

تصمیم دیوان لاهه و نقش آن در عدالت بین‌المللی

در پی حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی، اردوغان اظهار داشت که این تصمیم بازتاب فریاد جامعه جهانی است که خواهان عدالت و رسیدگی به جنایات بین‌المللی است.

موضع‌گیری ترکیه در قبال مسائل جهانی

اردوغان تأکید کرد که ترکیه نمی‌تواند به مسائل جهانی بی‌توجه باشد و این کشور به دنبال پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین و دیگر بحران‌های جهانی است. وی همچنین بر نقش مهم ترکیه در مبارزه با ظلم و جنایات علیه فلسطینیان تأکید کرد.

واکنش جهانی به تصمیم دیوان لاهه

تصمیم دیوان لاهه مورد استقبال و تأکید بسیاری از کشورها قرار گرفته است. «نالدی پاندور»، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، این حکم را اقدامی تاریخی دانست و تأکید کرد که این اولین بار است که چنین شکایتی علیه رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود.

نقش شورای امنیت و پیگیری موضوع نسل‌کشی

شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده است که در پی این تصمیم، نشست اضطراری را برای بررسی وضعیت غزه و حکم صادره از دیوان لاهه برگزار خواهد کرد. این نشست نشان‌دهنده اهمیت موضوع و لزوم پیگیری آن در سطح بین‌المللی است.

این گزارش‌ها و تحلیل‌ها نشان می‌دهند که جهان در حال حرکت به سمت یک نظام بین‌المللی عادلانه‌تر و مسئولیت‌پذیرتر است. تأکید اردوغان و سایر رهبران جهانی بر اهمیت حقوق بین‌الملل و عدالت بین‌المللی، گامی مهم در راستای تحقق صلح و امنیت جهانی است.

با احترام ، مجله خبری روز انلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *