خانه » ۷ میلیون خودروی فرسوده در جاده‌های کشور جولان می‌دهند!

۷ میلیون خودروی فرسوده در جاده‌های کشور جولان می‌دهند!

0

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست از تردد ۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسمی که صبح امروز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، معاون وزیر صمت و معاونین وزارتخانه‌های کشور و بهداشت در سالن همایش‌های بین‌المللی محیط زیست برگزار شد، از اقدامات دستگاه‌ها در خصوص کاهش آلودگی هوا رونمایی شد.

داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، با بیان اینکه 69 درصد آلاینده‌های کشور مربوط به هفت حوزه است، گفت: بخش عظیمی از این آلاینده‌ها مربوط به خودروها است.

وی با اشاره به اصلاحیه قانون هوای پاک و اعمال سن فرسودگی، افزود: از 27 میلیون خودروی موجود در کشور، 7 میلیون دستگاه به سن فرسودگی رسیده‌اند.

معاون هوای سازمان محیط زیست با بیان اینکه بخشی از خودروهای تولیدی کشور باید بر اساس گواهی اسقاط تولید شوند، تصریح کرد: خودروسازان مکلف به اجرای این قانون هستند.

گل‌علیزاده به لزوم حداقلی شدن وابستگی مراکز اسقاط به منابع دولتی اشاره کرد و گفت: استفاده از بخش خصوصی می‌تواند در تسریع فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده موثر باشد.

وی با بیان اینکه موضوع تسهیلات برای نوسازی وسایل نقلیه از جمله موضوعات مورد پیگیری سازمان محیط زیست بوده است، گفت: در حال حاضر میزان تسهیلات در حداقل قرار دارد.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه میانگین فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی 80 درصد است، گفت: این رقم برای اتوبوس‌ها و ون‌ها 100 درصد و برای اتوبوس‌های داخل شهری 60 درصد است.

گل‌علیزاده در ادامه گفت: در حال حاضر 26 شهر و 7 کلانشهر کشور درگیر آلودگی هوا هستند و بخشی از این آلاینده‌ها مربوط به گرد و غبار است که در استان‌های جنوبی و مرکزی بیشتر است.

حضور 7 میلیون خودروی فرسوده در جاده‌های کشور، زنگ خطری برای سلامت شهروندان و محیط زیست به شمار می‌رود. ضروری است با اقدامات جدی و برنامه‌ریزی اصولی، نسبت به نوسازی ناوگان فرسوده و کاهش آلاینده‌های هوا اقدام شود.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *