خانه » کمبود آب در ایران؛ ضرورت جهش تولید با مشارکت مردم در مسیر بهره‌وری و مدیریت مصرف

کمبود آب در ایران؛ ضرورت جهش تولید با مشارکت مردم در مسیر بهره‌وری و مدیریت مصرف

0

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران در همایشی با عنوان بهره‌وری، با اشاره به محدودیت منابع آبی کشور و نیاز به جهش تولید در این حوزه، بر نقش مردم در ارتقای بهره‌وری و مدیریت مصرف آب تأکید کرد.

علیرضا الماسوندی با بیان اینکه شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) در ارتباط با مسائل بهره‌وری یک رویکرد مهم است، گفت: آب یک امانت الهی است که باید با مدیریت مصرف و بهره‌وری از آن، مسئولیت دینی خود را در قبال حفظ و احیای منابع آبی انجام دهیم.

وی با اشاره به سرانه مصرف آب در ایران که در برخی نقاط به حدود 600 تا 650 مترمکعب در سال می‌رسد، این رقم را بالای حد تنش آبی دانست و خاطرنشان کرد: توزیع نامناسب جمعیت و مصرف بالای آب در بخش کشاورزی از جمله علل کمبود آب در کشور هستند.

الماسوندی با بیان اینکه تنها 10 درصد از منابع آبی کشور تجدیدپذیر است، گفت: 90 درصد از این منابع در حال حاضر مصرف می‌شود که بخش عمده آن مربوط به آب‌های زیرزمینی است.

وی بهره‌وری را یکی از راه‌های افزایش اثربخشی و کارایی منابع آبی دانست و بر ضرورت مشارکت مردم در این زمینه تأکید کرد.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم برای جهش تولید در بخش آب، گفت: 557 طرح در این راستا در نظر گرفته شده است که 375 طرح آن اولویت دولت سیزدهم بوده و 246 طرح تا پایان این دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه 83 میلیارد مترمکعب از آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی و 10 میلیارد مترمکعب در بخش شرب و صنعت استفاده می‌شود، پایین بودن بهره‌وری و استفاده از روش‌های سنتی در بخش کشاورزی را عامل نیاز به واردات مواد غذایی دانست.

الماسوندی مصرف بهینه آب را موجب افزایش درآمد، اشتغال، جهش تولید و مشارکت مردم دانست و گفت: برای جذب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این حوزه، باید تسهیلات بانکی و بسته‌های اقتصادی ارائه شود.

وی همچنین بر ضرورت تبیین مسائل بهره‌وری در کشور و مشخص کردن وظایف دستگاه‌ها در این زمینه تأکید کرد و گفت: مصوبه هیئت وزیران در این خصوص به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران در پایان، مصوبه هیئت وزیران را گامی مهم در مسیر بهره‌وری و مدیریت مصرف آب دانست و ابراز امیدواری کرد که با همکاری و مشارکت مردم، شاهد جهش تولید در این حوزه باشیم.

با توجه به اینکه این خبر مربوط به اردیبهشت 1403 است، در صورت تمایل می‌توانید تاریخ انتشار خبر را به روز جاری (21 خرداد 1403) تغییر دهید.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *