خانه » اربعین امسال: پیش‌بینی حضور بیش از ۴ میلیون زائر از مرزهای زمینی

اربعین امسال: پیش‌بینی حضور بیش از ۴ میلیون زائر از مرزهای زمینی

0

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از پیش‌بینی حضور بیش از ۴ میلیون و ۹۰ هزار زائر از طریق مرزهای زمینی در مراسم پیاده‌روی اربعین امسال خبر داد.

داریوش امانی با بیان این مطلب، افزود: بر اساس مدل‌های پیش‌بینی و داده‌های دریافتی از سامانه‌های هوشمند مرکز مدیریت راه‌های کشور، از مجموع این تعداد زائر، سهم تردد از پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه، خسروی، چذابه، باشماق و تمرچین به ترتیب ۴۵، ۲۶، ۱۵، ۹.۵، ۲ و ۲.۵ درصد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های یاد شده با فرض ۲۴ ساعته بودن مرز خسروی صورت گرفته، افزود: در صورت کاهش زمان فعالیت این مرز به ۱۲ ساعت، تمایل زائران به مرز مهران افزایش خواهد یافت.

امانی اوج زمان رفت را پنجشنبه تا شنبه (۱۰ تا ۱۲ صفر) و روز اوج برگشت را شنبه تا دوشنبه (۱۹ تا ۲۱ صفر) عنوان کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیش‌بینی پارکینگ نیز گفت: پارکینگ مورد نیاز در این ایام برای مرز مهران حدود ۱۴۰ هزار وسیله نقلیه، مرز شلمچه ۹۷ هزار و مرز چذابه ۲۱ هزار وسیله نقلیه پیش‌بینی می‌شود.

امانی با بیان اینکه با توجه به متوسط ۲.۵ روزه فاصله رفت و برگشت ناوگان اتوبوسی از مرز به مبادی و بالعکس، در سه روز اوج برگشت (اربعین و روز قبل و بعد از آن) حدود ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال برای جابه‌جایی زوار از مرزهای شش‌گانه مورد نیاز است، افزود: انتظار می‌رود در مجموع ۷۲ درصد ناوگان در مرز مهران و خسروی، ۲۱ درصد در شلمچه، ۵ درصد چذابه و باشماق و ۲ درصد تمرچین مورد نیاز باشد.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود ۷۴ درصد کل زوار اربعین امسال مربوط به ۱۰ استان تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان، خوزستان، قم، فارس، البرز، آذربایجان‌شرقی، کرمان و مازندران باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی سهم ۳۷ درصدی دو استان تهران و اصفهان در تقاضای ناوگان اتوبوس را از نکات مهم و قابل توجه در امر مدیریت ناوگان ذکر کرد و افزود: بیشترین سهم زائران ناوگان اتوبوسی در سفرهای برگشت مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، قم، خراسان‌رضوی، فارس، آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی است، به‌طوری که هشت استان فوق، ۷۱ درصد از سهم زائران ناوگان اتوبوسی را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه سنوات قبل در خصوص ورود زائران خروجی از مرزهای شلمچه و چذابه از مرز مهران به دلیل مسافت زیاد و هزینه بالای حمل‌ونقل در کشور عراق، ضروری است تمهیدات لازم برای توزیع مناسب زائران از مرزهای یاد شده و پیشگیری از تجمع زوار انجام شود.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *