خانه » پژوهشگران ایرانی در کنفرانسی در صربستان: فلسفه و علم اجتماعی اسلامی، راهگشای زندگی مسالمت‌آمیز در اروپای جنوب شرقی

پژوهشگران ایرانی در کنفرانسی در صربستان: فلسفه و علم اجتماعی اسلامی، راهگشای زندگی مسالمت‌آمیز در اروپای جنوب شرقی

0

معمر خلیلویچ و سعید خلیلویچ، پژوهشگران مرکز علوم دینی «قم» (بلگراد) در کنفرانسی بین‌المللی با عنوان «دین و فرآیندهای اجتماعی در اروپای جنوب شرقی» که در شهر بانیالوکا، پایتخت جمهوری صربسکا برگزار شد، به ارائه نظرات خود در خصوص نقش اسلام در ایجاد صلح و همزیستی در این منطقه پرداختند.

این کنفرانس که به میزبانی آکادمی علوم و هنرهای جمهوری صربسکا برگزار شد، شاهد حضور اندیشمندان و پژوهشگران برجسته‌ای از کشورهای مختلف بود.

در پنل افتتاحیه این کنفرانس، دکتر معمر خلیلویچ با اشاره به ظرفیت‌های تحلیلی فلسفه و علم اجتماعی اسلامی، اظهار داشت که این دو حوزه می‌توانند در ارزیابی انتقادی پدیده‌های اجتماعی معاصر و ارائه الگویی برای زندگی جمعی مبتنی بر باورهای متافیزیکی و ارزشی مستدل یاری‌گر جوامع باشند.

دکتر سعید خلیلویچ نیز در سخنرانی خود بر ضرورت پذیرش پشتوانه‌های نظری و معرفت عقلانی اسلامی در جوامع معاصر برای تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف در اروپای جنوب شرقی تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که تعالیم اسلام حفظ آرامش و زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان را وظیفه‌ای دینی مبتنی بر دستورات الهی می‌داند، اتکا به مکاتب فلسفی معاصر که توان دستیابی به حقیقت مطلق را نفی می‌کنند، می‌تواند منجر به تبدیل صلح به دستوری صرفاً سیاسی و غیرصادقانه در راستای تحقق منافع قدرت‌های حاکم شود.

حضور پژوهشگران ایرانی در این کنفرانس بین‌المللی و ارائه نظرات تخصصی آنها در خصوص نقش اسلام در ایجاد صلح و همزیستی، گامی ارزشمند در جهت معرفی ظرفیت‌های فکری و فرهنگی اسلام به جهانیان و ترویج گفتگوی بین ادیان محسوب می‌شود.

امیدواریم برگزاری چنین نشست‌هایی به افزایش درک و تفاهم میان پیروان ادیان مختلف و ایجاد جهانی عاری از خشونت و تنش کمک کند.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *