خانه » هوش مصنوعی در خدمت دولت ایران: از کشاورزی هوشمند تا احراز هویت بیومتریک

هوش مصنوعی در خدمت دولت ایران: از کشاورزی هوشمند تا احراز هویت بیومتریک

0

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس جهانی WSIS، دستاوردهای دولت ایران در حوزه هوش مصنوعی را به ویژه در زمینه دولت الکترونیک تشریح کرد.

محمد رضوی‌زاده با اشاره به پیشرفت‌های کشور در این حوزه، گفت: “هوش مصنوعی در توانمندسازی دولت ایران به ویژه دولت الکترونیک نقش شایانی دارد.”

وی به برخی از این دستاوردها اشاره کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدیریت منابع طبیعی و محصولات کشاورزی: در این پروژه با استفاده از هوش مصنوعی، سطح زیر کشت 13 محصول استراتژیک کشور در یک برنامه سه ساله مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پروژه نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند با دقت بیش از 90 درصد، سطح زیر کشت را تخمین بزند. این موضوع به دولت کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های کلان در خصوص مدیریت منابع طبیعی مبتنی بر داده‌های دقیق انجام شود و مدیریت محصول و بهره‌وری کلی کشاورزی در کشور بهبود پیدا کند.
  • احراز هویت بیومتریک: در حال حاضر از این سیستم برای احراز هویت کاربران در سیستم‌هایی که نیاز به ورود بیومتریک دارند، مانند تطبیق چهره افراد با عکس کارت ملی هوشمند، استفاده می‌شود. در حال حاضر حداقل یک میلیون کاربر در سال از این سیستم در کشور استفاده می‌کنند.
  • سامانه ملی کاتالوگ و مجموعه داده‌های باز و کاربردی: این سامانه که 6 سال پیش رونمایی شده، حاوی 7737 مجموعه داده از 383 سازمان است. این سامانه یک زیرساخت مشترک برای به اشتراک گذاری مجموعه داده‌های تولید شده توسط صاحبان داده ارائه می‌دهد و جستجو و بازیابی داده‌های باز را تسهیل می‌کند.
  • سامانه پایش رضایت از خدمات و کارکنان دستگاه‌های اجرایی: این سامانه با استفاده از هوش مصنوعی، اطلاعات مربوط به نظرسنجی‌های ثبت شده را جمع‌آوری و پس از تجزیه و تحلیل خودکار، جهت بهبود عملکرد به ارائه پیشنهادات می‌پردازد.

رضوی‌زاده در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که ایران بتواند از هوش مصنوعی برای حل چالش‌های مختلف و ارائه خدمات بهتر به مردم استفاده کند.

استفاده از هوش مصنوعی در دولت الکترونیک می‌تواند به شفافیت، کارایی و پاسخگویی دولت کمک کند و همچنین می‌تواند منجر به ارائه خدمات بهتر به مردم شود.

امیدواریم شاهد ادامه روند توسعه هوش مصنوعی در ایران و استفاده از آن برای حل چالش‌های مختلف کشور باشیم.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *