خانه » حمایت از تحقیقات، کلید صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی

حمایت از تحقیقات، کلید صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی

0

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و بنیاد ملی علم ایران با حمایت از طرح‌های تحقیقاتی، به دنبال تسهیل و توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان و فناور هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، صادرات محصولات فناورانه، یکی از ارکان مهم توسعه هر کشوری محسوب می‌شود. یافتن راهکارهایی برای حل چالش‌های صادراتی، همواره دغدغه اصلی محققان بوده و بنیاد ملی علم ایران نیز در این راستا از طرح‌های تحقیقاتی مرتبط حمایت می‌کند.

یکی از این طرح‌های پژوهشی که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسیده، “طراحی شبکه ارتباطی توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان کشور” نام دارد.

امروزه حضور در بازارهای بین‌المللی دیگر محدود به شرکت‌های بزرگ چند ملیتی نیست و شرکت‌های کوچک و متوسط نیز به اشکال مختلف در عرصه جهانی فعالیت می‌کنند. به همین دلیل، شکل و ساختار صادرات شرکت‌ها نیز با شیوه‌های گذشته تفاوت کرده است.

حضور شرکت‌ها در بازارهای جهانی، فراتر از صادرات مستقیم محصول نهایی بوده و مدل‌های متنوعی مانند پیمان‌کاری و قطعه‌سازی، تولید مشارکتی، لیسانس، تأسیس شعب، خریداری یا تأسیس شرکت‌های محلی را نیز شامل می‌شود.

شرکت‌های کوچک و متوسط به دلیل محدودیت منابع داخلی برای سرمایه‌گذاری خارجی و کسب دانش مورد نیاز برای مدیریت کسب‌وکار بین‌المللی، نیازمند همکاری و شبکه‌سازی برای طی کردن مسیر بین‌المللی شدن هستند.

دولت نیز با هدف توانمندسازی و شبکه‌سازی این شرکت‌ها، برنامه‌های حمایتی مختلفی را طراحی و اجرا می‌کند.

در سال‌های اخیر، شاهد رشد چشمگیر شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بوده‌ایم و این موضوع مورد حمایت سیاستگذاران نیز قرار گرفته است.

اکنون نمونه‌هایی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در بازارهای جهانی حضور دارند که صادرکننده محصولات پیشرفته هستند.

ایجاد فضای جدید در صادرات محصولات ایرانی، زمینه‌ساز خلق ارزش افزوده بالا با محصولات دانش‌بنیان و نوآورانه شده است.

این امر، ما را از وابستگی به صادرات فرآورده‌های زیرزمینی مانند نفت و مواد معدنی یا حتی محصولات با فرآوری کم مانند پتروشیمی، دور می‌کند.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای جهانی نیازمند اتخاذ راهکارهای مناسب است.

پیچیدگی محصولات و بازارهای جهانی در حوزه‌های با فناوری بالا ایجاب می‌کند که شرکت‌ها برای انتخاب بازارهای هدف، یافتن شرکای مناسب و تعیین نوع حضور، تلاش بیشتری داشته باشند.

طراحی شبکه حمایتی صادرات و بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، به شبکه‌سازی صادراتی این شرکت‌ها و در نتیجه غلبه بر برخی موانع صادراتی آنها کمک می‌کند.

این طرح تحقیقاتی، علاوه بر ارتقای شناخت بازیگران اصلی صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط از ظرفیت‌ها و اثرات شبکه‌سازی صادراتی، به نهادهای حمایتی کشور نیز یاری می‌رساند تا تلاش‌ها و اقدامات خود را برای بسترسازی و تسهیل این نوع شبکه‌سازی‌ها افزایش دهند.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *