خانه » سازمان حفاظت محیط زیست: هیچ خط قرمزی برای حضور پژوهشگران در عرصه‌های محیط زیستی وجود ندارد

سازمان حفاظت محیط زیست: هیچ خط قرمزی برای حضور پژوهشگران در عرصه‌های محیط زیستی وجود ندارد

0

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه‌ای با روسای انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشگاهی، ضمن تاکید بر لزوم مشارکت فعالانه جامعه علمی در حل معضلات زیست‌محیطی کشور، از عدم وجود هرگونه محدودیت برای حضور دانشجویان و پژوهشگران در عرصه‌های مختلف این حوزه خبر داد.

سلاجقه با اشاره به اینکه محیط زیست بدون دانش و فناوری معنا و مفهومی ندارد، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست با اتکا به ظرفیت علمی کشور، در حال برنامه‌ریزی برای حل چالش‌های زیست‌محیطی، از جمله تغییر اقلیم، است.

وی در این راستا به اختصاص 15 درصد از برنامه هفتم توسعه به موضوع تغییر اقلیم و استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی در این زمینه اشاره کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از ایجاد هاب تغییر اقلیم کشور، ارتقای مجموعه پژوهشکده‌ها و راه‌اندازی پارک علم و فناوری در راستای توسعه همکاری‌های علمی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خبر داد.

سلاجقه در بخش دیگری از سخنان خود، بر غنای بانک ژن و ذخایر ژنتیکی کشور تاکید کرد و آن را فرصتی مغتنم برای تحقیقات علمی در حوزه تنوع زیستی دانست.

وی با بیان اینکه تمام مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست و عرصه‌های تحت مدیریت این سازمان هیچ گونه خط قرمزی جهت حضور دانشجویان و پژوهشگران ندارند، از آمادگی این سازمان برای ارائه اطلاعات و امکانات لازم به منظور انجام تحقیقات علمی در این حوزه خبر داد.

سلاجقه در ادامه به ظرفیت‌های بالای مشارکت بین‌المللی در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با عضویت در بیش از 54 کنوانسیون بین‌المللی، از این ظرفیت برای ارتقای همکاری‌های علمی با سایر کشورها استفاده خواهد کرد.

در این جلسه، روسای انجمن‌های علمی مختلف نیز ضمن ارائه نقطه نظرات خود، بر لزوم توجه به استانداردهای علمی در فعالیت‌های زیست‌محیطی، تعیین اولویت‌های پژوهشی، برنامه‌ریزی برای مقابله با آفت‌ها، تشکیل اتحادیه انجمن‌های علمی و استفاده از پارک‌های ملی به عنوان بستر فعالیت‌های علمی و پژوهشی تاکید کردند.

در مجموع، این نشست نشان‌دهنده عزم جدی سازمان حفاظت محیط زیست برای استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور در جهت حل معضلات زیست‌محیطی است.

مشارکت فعالانه جامعه علمی در این حوزه، بدون شک نقش موثری در ارتقای سطح دانش و آگاهی عمومی، توسعه فناوری‌های نوین و ارائه راهکارهای علمی برای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی خواهد داشت.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *