خانه » پاراتیروکمان؛ در انتظار تعیین تکلیف نهایی توسط وزیر ورزش

پاراتیروکمان؛ در انتظار تعیین تکلیف نهایی توسط وزیر ورزش

0

رشته پاراتیروکمان در حالی برای حضور در پارالمپیک پاریس آماده می‌شود که با وجود برخی انتصاب‌ها و تاکیدات، مشخص نیست مدیریت این رشته با کدام فدراسیون است؛ فدراسیون تیروکمان یا جانبازان؟

به گزارش خبرنگار مهر، در سال 1397 طرحی با عنوان “انتقال رشته‌های ورزشی از فدراسیون جانبازان به فدراسیون‌های تخصصی” با هدف حمایت از ورزش جانبازان و معلولان ارائه و اجرایی شد. در این راستا 8 رشته از فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان منفک و مدیریت آنها در اختیار فدراسیون‌های تخصصی مربوطه قرار گرفت.

پاراتیروکمان یکی از این رشته‌ها بود که 6 سال پیش از مجموعه ورزش جانبازان جدا شد. اما این جابجایی مشکلاتی را برای ورزشکاران این رشته به وجود آورد، از جمله زهرا نعمتی که به دلیل این مشکلات از حضور در بازی‌های پارالمپیک پاریس بازماند.

در مجموع نارضایتی‌ها از این جداسازی و عدم نتیجه‌گیری آن به حدی بود که غلامرضا شعبانی بهار، رئیس فدراسیون تیروکمان، متقاضی بازگشت پاراتیروکمان به مجموعه ورزش جانبازان شد.

با این حال در آستانه بازی‌های پارالمپیک پاریس، پاراتیروکمان از نظر مدیریتی در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد و هر دو فدراسیون تیروکمان و ورزش‌های جانبازان و توان یابان مدعی مالکیت این رشته هستند.

شعبانی بهار که سال گذشته به دنبال بازگرداندن پاراکمانداران به ورزش جانبازان بود، اخیراً برای کمیته این رشته در فدراسیون خود سرپرست تعیین کرده است. این فدراسیون حتی با استناد به صحبت‌های سید محمد شروین اسبقیان، معاون وزیر ورزش، مدعی حق مالکیت خود در مورد پاراتیروکمان شده است.

اما جلیل کوهپایه زاده، رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان یابان، نظری خلاف این دارد. وی در گفتگو با خبرنگار مهر با رد جدایی پاراتیروکمان از این فدراسیون، گفت: انجمن پاراتیروکمان در فدراسیون ما در حال فعالیت است. مسابقات قهرمانی کشور این رشته را اردیبهشت برگزار کردیم و به زودی هم لیگ پاراتیروکمان را راه اندازی می‌کنیم.

کوهپایه زاده همچنین در واکنش به پیگیری وضعیت پاراتیروکمان توسط فدراسیون جهانی، تاکید کرد: فدراسیون جهانی وضعیت این رشته را از مدیریت ورزش کشور مطالبه می‌کند نه یک فدراسیون. در واقع وزارت ورزش تعیین می‌کند که هر رشته زیر مجموع کدام انجمن یا کمیته باشد. طبق آخرین مکاتبات و صورت جلسات، تاکید وزارت ورزش بر این است که پاراتیروکمان در قالب انجمن اداره شود و در اختیار فدراسیون ما باشد.

این در حالی است که بهمن سال گذشته رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان یابان با صدور حکم برای میلاد وزیری به وضعیت کادر فنی تیم ملی این رشته سروسامان داد و شرایط اعزام این تیم به مسابقات چک را مهیا کرد. نتایج این مسابقات ملاک کمیته ملی پارالمپیک برای اعزام پاراکمانداران به پاریس خواهد بود.

با توجه به اینکه پاراتیروکمان ایران 7 سهمیه برای پارالمپیک پیش رو دارد و هر دو فدراسیون مدعی مالکیت آن هستند، این موضوع می‌تواند به ضرر ورزشکاران در عرصه بین المللی شود.

ورود وزیر ورزش و جوانان و تعیین تکلیف نهایی مالکیت این رشته می‌تواند حاشیه‌های ایجاد شده را پایان دهد و تکلیف آن را مشخص کند.

لازم به ذکر است که پاراتیروکمان یکی از رشته‌های امیدوارکننده برای کسب مدال در پارالمپیک پاریس است و بلاتکلیفی در مدیریت آن می‌تواند به ضرر ورزشکاران این رشته تمام شود.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *