خانه » رییس بانک مرکزی روسیه: بریکس در رشد اقتصادی از گروه ۷ جلو زد

رییس بانک مرکزی روسیه: بریکس در رشد اقتصادی از گروه ۷ جلو زد

0


با پیوستن ایران و سایر اعضای جدید به گروه بریکس، تحولات جدیدی در ساختار اقتصاد جهانی رخ داده است. رییس بانک مرکزی روسیه، خانم الویرا نابیولینا، اعلام کرده است که گروه بریکس، شامل کشورهای نوظهور اقتصادی، در رشد اقتصادی خود از کشورهای عضو گروه ۷ پیشی گرفته است.

رشد قابل توجه اقتصادی کشورهای بریکس

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سهم تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو بریکس در جهان از ۳۱ درصد به ۳۵ درصد در قدرت خرید در سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش یافته است. این افزایش نشان‌دهنده پتانسیل بالای اقتصادی این گروه در مقایسه با کشورهای پیشرو گروه ۷ است.

عوامل موثر در افزایش سهم اقتصادی بریکس

پیوستن اعضای جدید به گروه بریکس و رشد اقتصادی قابل توجه در کشورهایی چون چین و هند از عوامل کلیدی در افزایش سهم اقتصادی این گروه به شمار می‌رود. این رشد نشان‌دهنده تغییر و تحولات ژئوپلیتیکی عمده در عرصه جهانی است.

تاثیر پیوستن ایران و سایر کشورها به بریکس

پس از اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ و تصمیم برای پیوستن ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به این گروه، چشم‌انداز ژئوپلیتیکی جدیدی شکل گرفته است. این افزایش تعداد اعضا، نقش مهمی در افزایش سهم اقتصادی بریکس در اقتصاد جهانی دارد.

چشم‌انداز آینده و تاثیرات جهانی

کارشناسان بر این باورند که با توجه به انتظار برای رشد اقتصادی چین و هند و پیوستن کشورهای بیشتر به گروه بریکس، شکاف بین تولید ناخالص داخلی بین این گروه و گروه ۷ افزایش خواهد یافت. همچنین، پیشنهاد ایجاد یک ارز واحد توسط کشورهای عضو بریکس نشان‌دهنده تلاش برای کاهش وابستگی به دلار در مبادلات تجاری است.

این تحولات نشان‌دهنده یک دوران جدید در ساختار اقتصاد جهانی است که در آن کشورهای نوظهور اقتصادی نقش پررنگ‌تری را ایفا خواهند کرد و تاثیرات قابل توجهی بر معادلات اقتصادی و ژئوپلیتیکی جهان خواهند داشت.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *