خانه » آلیس مونرو، غول داستان کوتاه کانادا، درگذشت

آلیس مونرو، غول داستان کوتاه کانادا، درگذشت

0

مونرو، برنده جایزه نوبل ادبیات، به خاطر داستان‌های کوتاه دقیق و تأثیرگذارش در مورد زندگی روزمره مشهور بود.

آلیس مونرو، نویسنده کانادایی برنده جایزه نوبل، که به خاطر داستان‌های کوتاه دقیق و تأثیرگذارش در مورد زندگی روزمره مشهور بود، در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

مونرو در طول زندگی پربار خود بیش از ۱۲ مجموعه داستان تحسین‌شده منتشر کرد و جوایز متعددی از جمله جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۳ را به خود اختصاص داد. او به عنوان استاد داستان کوتاه معاصر شناخته می‌شد و آثارش به دلیل وضوح، عمق و کاوش در موضوعاتی مانند زنان، پیری و بی‌قراری مورد تحسین قرار گرفته است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، در بیانیه‌ای گفت: “مونرو یکی از بزرگترین داستان‌نویسان جهان بود. داستان‌های کوتاه او در مورد زندگی، دوستی و ارتباط انسانی، اثری پاک‌نشدنی بر خوانندگان گذاشت.”

مونرو در ۱۰ ژوئیه ۱۹۳۱ در انتاریو کانادا به دنیا آمد. او از سنین پایین عاشق خواندن بود و از نویسندگان کلاسیک مانند لوسی ماد مونتگومری و چارلز دیکنز الهام می‌گرفت. او در نوجوانی شروع به نوشتن داستان کوتاه کرد و در سال ۱۹۴۹ با بورسیه تحصیلی وارد دانشگاه شد.

اولین داستان منتشر شده او با عنوان “ابعاد یک سایه” در سال ۱۹۵۰ بود. او پس از ازدواج و به دنیا آوردن چهار فرزند، به نوشتن داستان کوتاه ادامه داد.

مونرو در سال ۱۹۶۳ به همراه همسرش یک کتابفروشی افتتاح کرد که به او کمک کرد تا بر موانع نویسندگی خود غلبه کند. اولین مجموعه داستان او با عنوان “رقص سایه‌های شاد” در سال ۱۹۶۸ منتشر شد و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت.

شهرت بین‌المللی مونرو پس از انتشار داستان‌هایش در مجله نیویورکر در سال ۱۹۷۷ آغاز شد. او در طول دوران حرفه‌ای خود جوایز متعددی از جمله دو جایزه فرماندار کل کانادا، دو جایزه گیلر و جایزه بین‌المللی من بوکر را کسب کرد.

مونرو در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه نوبل ادبیات شد و سیزدهمین زنی بود که این جایزه را دریافت کرد. او در آن زمان گفت: “امیدوارم این امر باعث شود مردم داستان کوتاه را به عنوان یک هنر مهم ببینند، نه فقط به عنوان چیزی که با آن بازی می‌کنید تا به رمان تبدیل شود.”

آخرین مجموعه داستان مونرو با عنوان “زندگی عزیز” در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. او در سال ۲۰۱۷ درگذشت و میراثی غنی از داستان‌های کوتاه برای خوانندگان در سراسر جهان به یادگار گذاشت.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *