خانه » یارانه نان در بودجه ۱۴۰۳ چقدر است؟

یارانه نان در بودجه ۱۴۰۳ چقدر است؟

0

## نان یارانه‌ای: وعده‌ای شیرین با طعم تلخ

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مبلغی معادل ۱۴۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان در نظر گرفته شده است. این رقم علاوه بر ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی (در جدول تبصره ۸) به ۱۶۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد که برای یارانه نان در سال جاری اختصاص خواهد یافت.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، مبلغ ۵۶ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان در تبصره ۱۴، تحت عنوان هدفمندی یارانه‌ها، در نظر گرفته شده بود.

اما افزایش چشمگیر رقم یارانه نان در لایحه بودجه ۱۴۰۳، با نگرانی‌های کارشناسان اقتصادی همراه شده است.

علمدارلو، کارشناس اقتصاد کشاورزی، در این باره می‌گوید: ” هر اقتصادی که به سمت یارانه‌دهی حرکت کند، در نهایت همین مبلغ را از مردم خواهد گرفت. ”

وی در ادامه اظهار داشت: ” در قانون بودجه ۱۴۰۲ مبلغ ۵۶ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان پیشنهاد شده بود، اما در لایحه ۱۴۰۳ این رقم به ۱۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده و پیش‌بینی می‌شود که تا ۲۲۰ هزار میلیارد تومان نیز افزایش یابد. ”

علمدارلو تاکید می‌کند: ” پرداخت یارانه نان توسط بانک سپه از منابع دولتی و جامعه تامین می‌شود. ”

این کارشناس اقتصاد کشاورزی در پایان خاطرنشان می‌کند: ” به نظر من صرفاً با راه اندازی دستگاه‌های POS نمی‌توان عدد ۷۳ هزار و ۴ میلیارد تومانی را صرفه‌جویی کرد. این اتفاق در صنف و صنعت نیز در حال رخ دادن است. یک شکاف ایجاد می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم که نان یک کالای اجتماعی است و چندان اقتصاد را درگیر نمی‌کند. ”

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *