آغاز رسمی خط ویژه حملونقل همگانی در بزرگراه چمران تهران؛ گامی برای تسهیل تردد و ارتقای خدمات
تهران – در راستای رویکرد جدید مدیریت شهری برای بهبود کیفیت خدماترسانی و مدیریت بهینه ترافیک پایتخت، فاز نخست اجرای طرح خط ویژه حملونقل همگانی (H.O.V) از صبح امروز در بزرگراه شهید چمران آغاز شد. این طرح با هدف افزایش کارایی ناوگان عمومی و حمایت از حملونقل پاک، نویدبخش تحولی در الگوهای ترددی شهروندان تهرانی است.
جزئیات فاز نخست اجرای خط ویژه حملونقل همگانی در تهران
با استناد به مصوبه شورای ترافیک تهران و پس از انجام مطالعات جامع ترافیکی، مسیر اختصاصی سابق اتوبوسهای تندرو (BRT) در بزرگراه شهید چمران، ماهیت خود را به خط ویژه حملونقل همگانی تغییر داد. این تغییر، امکان تردد طیف وسیعتری از وسایل نقلیه عمومی را فراهم میآورد. این خط ویژه در محدوده بین پل حکیم تا آتیساز و در هر دو جهت شمال به جنوب و جنوب به شمال به مرحله اجرا درآمده است.

گستره وسایل نقلیه مجاز در خط ویژه حملونقل همگانی چمران
در فاز اول این طرح، علاوه بر اتوبوسهای تندرو، وسایل نقلیه زیر اجازه تردد در این مسیر را پیدا کردهاند:
ونهای مسافربری
تاکسیهای برقی
اتوبوسهای ناوگان حملونقل همگانی
این امکان در تمام ساعات شبانهروز برای وسایل نقلیه مذکور فراهم است. در فاز دوم که به زودی عملیاتی خواهد شد، تردد برای سرویسهای اداری که پیشتر در سامانه "شهرزاد" ثبتنام کردهاند نیز در خط ویژه حملونقل همگانی مجاز خواهد بود که نشاندهنده رویکرد جامعنگر این طرح است.
اهداف و چشماندازهای خط ویژه حملونقل همگانی: از ارتقای کیفیت تا کاهش آلودگی
هدف اصلی از راهاندازی خط ویژه حملونقل همگانی در بزرگراه شهید چمران، ارتقای کیفیت خدمترسانی سامانه حملونقل عمومی است. این اقدام بهویژه برای ناوگان برقی و خودروهای پرسرنشین، فرصتی برای تردد سریعتر و کارآمدتر ایجاد میکند. بهرهبرداری بهینه از ظرفیت بزرگراه و تشویق شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی از دیگر دستاوردهای مورد انتظار این طرح به شمار میرود. کارشناسان ترافیک معتقدند که گسترش این نوع خطوط میتواند به کاهش بار ترافیکی معابر اصلی، کاهش مصرف سوخت و در نهایت، بهبود کیفیت هوای پایتخت کمک شایانی کند، موضوعی که در شهرهای بزرگ اهمیت دوچندانی دارد.
مزایای جهانی و ضرورتهای محلی خط ویژه حملونقل همگانی
تجربیات موفق جهانی نشان میدهد که خطوط ویژه حملونقل همگانی (High-Occupancy Vehicle – HOV Lanes) در بسیاری از کلانشهرها به ابزاری مؤثر برای مدیریت ترافیک و ترویج حملونقل پایدار تبدیل شدهاند. این خطوط با اولویت دادن به وسایل نقلیه با ظرفیت بالا، زمان سفر را برای این وسایل به شکل چشمگیری کاهش داده و جذابیت استفاده از آنها را افزایش میدهند. برای شهری چون تهران که با چالشهای مزمن ترافیک و آلودگی هوا مواجه است، اجرای چنین طرحهایی نه تنها یک گزینه، بلکه یک ضرورت استراتژیک محسوب میشود. با این حال، موفقیت بلندمدت این طرحها نیازمند نظارت دقیق، اجرای مستمر و فرهنگسازی برای رعایت مقررات توسط تمامی کاربران جاده است تا این خط ویژه حملونقل همگانی به معنای واقعی کلمه، به نفع عموم شهروندان باشد.
مطالب مرتبط
- آلمان رسماً از تلآویو خواستار توقف فوری شهرکسازی در کرانه باختری شد
- زلنسکی چشمبهراه موضع واشنگتن: آینده اوکراین در گرو سیگنالهای آمریکاست
- عراقچی: حفظ انسجام ملی، راهبرد کلیدی ایران در برابر تهدیدات منطقهای و بینالمللی است
- وزیر کشور: دستگاههای دولتی پیشگام صرفهجویی انرژی باشند؛ هشدار قطع خدمات به مشترکان پرمصرف

میثم قدیری، یکی از روزنامهنگاران برجسته و کارکشته در حوزه رسانهای کشور است که سالها در مجلههای خبری مختلف به فعالیت پرداخته است. او به دلیل داشتن دیدی عمیق و تحلیلی نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی و…به عنوان یک منبع خبری قابل اعتماد شناخته میشود.