جشنواره ملی راهکار در شیراز؛ از پایاننامه تا بازار کار و تصمیمسازان علوم انسانی
دومین «جشنواره ملی راهکار» با هدف کاربردیسازی و تجاریسازی پایاننامهها و رسالههای علوم انسانی در دانشگاه شیراز به کار خود پایان داد؛ رویدادی که تلفیق پژوهش، نوآوری و مهارتآفرینی را برای حل مسائل منطقهای و ملی دنبال میکند و نمایانگر حرکت دانشگاهها از تولید علم صرف به تولید راهحلهای عملی و قابل اجراست.
رویداد و دستاوردها
این دوره از جشنواره که در سطح منطقه هفت (استانهای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد) برگزار شد، پس از دو روز رقابت حضوری نتایج مرحله مقدماتی را اعلام کرد و نفرات برتر در دو بخش دانشجویان و استادان معرفی شدند. از بین ۷۵ طرح دریافتشده در بخش دانشجویی، ۳۵ طرح ارائه شد و در نهایت سه طرح بهعنوان برگزیده و چهار طرح شایستهتقدیر شناخته شدند؛ در بخش استادان نیز از میان ۱۰ طرح سه طرح برگزیده معرفی شد. برگزیدگان مرحله مقدماتی به جشنواره ملی راهکار که در بهمن ماه به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد راه خواهند یافت.
چرا راهکار مهم است

مسئلهمحور نمودن پایاننامهها در علوم انسانی ادامهدار کردن پژوهش در مسیر اجرایی است؛ آماری که معاون پژوهش دانشگاه شیراز ارائه داد نشان میدهد کمتر از ۲ درصد پایاننامهها در کشور به فناوری یا محصول تبدیل میشوند، موضوعی که ضرورت خلق ساختارها و رویدادهایی مانند این جشنواره را روشن میسازد. فلسفه جشنواره، تبدیل نتایج پژوهشی به مدلهای کسبوکار، محصولات فرهنگی یا برنامههای اجتماعی است تا پژوهشهای دانشگاهی اثری مستقیم بر حل مشکلات جامعه داشته باشند.
نمونه ایدههای برتر و تنوع موضوعی
برخی از طرحهای تقدیرشده نمایانگر گستره کاربرد علوم انسانی در حوزههای سلامت روان، توانبخشی سالمندان، آموزش زبان و مدیریت گردشگری بودند؛ از جمله:
- پروژههایی درباره اثربخشی روشهای درمانی شناختی بر بیشفعالی، و توسعه متون آموزشی فارسی برای زبانآموزان غیرفارسیزبان؛
- پژوهشهایی درباره بهبود عملکرد حرکتی سالمندان، بازشناسی کارکردهای تاریخی بناها و تدوین الگوی آمایش آموزش عالی که نشاندهنده ترکیب نظریه و کاربرد در حوزههای مختلف است.
پیامدهای کلیدی و پیشنهادهای اجرایی
- تقویت مسیر تبدیل پژوهش به بازار: ایجاد شتابدهندههای تخصصی علوم انسانی، صندوقهای کوچک حمایتی و شبکهسازی بین دانشگاه، صنعت خدمات فرهنگی و نهادهای دولتی برای تأمین بازار اولیه آثار پژوهشی.
- توانمندسازی پژوهشگران: آموزش مهارتهای کارآفرینی، نگارش طرح کسبوکار و شبیهسازی مدلهای درآمدی برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی تا دفاع پایاننامه آغازی بر یک مسیر تجاریشدنی باشد.
نقش دانشگاه شیراز و پیام منطقهای
مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز که از سال ۱۴۰۰ راهاندازی شده، تلاش دارد با تمرکز بر توسعه نوآوری در علوم انسانی و حمایت از ایدههای نیازمحور، شکاف بین پژوهش و کاربرد را پر کند. تمرکز بر ظرفیتهای منطقهای در بخشهای فرهنگی، اجتماعی و گردشگری میتواند نمونهای الگویی برای دیگر دانشگاهها در کشور باشد.
دومین جشنواره راهکار نمایانگر جهشی جدی در جهت کاربردیسازی دانش علوم انسانی است؛ اگر مسیرهای تأمین مالی، بازارزایی و آموزش کارآفرینی همزمان تقویت شوند، میتوان انتظار داشت سهم محصولات پژوهشی در حل مسائل اجتماعی و اقتصادی کشور بهطور معناداری رشد کند.

میثم قدیری، یکی از روزنامهنگاران برجسته و کارکشته در حوزه رسانهای کشور است که سالها در مجلههای خبری مختلف به فعالیت پرداخته است. او به دلیل داشتن دیدی عمیق و تحلیلی نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی و…به عنوان یک منبع خبری قابل اعتماد شناخته میشود.