خانه » ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در تهران فرسوده‌اند

۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در تهران فرسوده‌اند

0

## آلودگی هوا در تهران: موتورسیکلت‌های فرسوده، عامل اصلی

سردار سید ابوالفضل موسوی پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، در گفتگویی با رسانه‌ها به موضوع آلودگی هوا و نقش خودروهای دودزا در پایتخت پرداخت. وی اظهار داشت که در برخورد با این خودروها، پلیس با سه چالش اصلی دودزا، نقص فنی و معاینه فنی مواجه است.

وی با تاکید بر اهمیت معاینه فنی و سلامت فنی خودروها از نظر ایمنی و آلایندگی، گفت: در شش ماه نخست سال جاری حدود ۱۲ هزار دستگاه از خودروهای دودزا توسط پلیس جریمه شده‌اند که این رقم ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است. همچنین، در این مدت، حدود ۹۵ هزار مورد اعمال قانون در خصوص نقص فنی خودروها صورت گرفته که نشان‌دهنده‌ی افزایش ۱۴ درصدی نسبت به سال قبل است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از اجرای طرح‌های مختلفی برای مقابله با خودروهای دودزا، از جمله گشت مشترک، تست کنار معابر، معاینه فنی خودروهای سنگین، استقرار تیم‌های گشت در بزرگراه‌های مهم مثل آزادگان و اخذ تست آلایندگی از خودروهای دودزا خبر داد. همچنین، پلیس راهور اقدام به ابطال معاینه فنی خودروهای فاقد شرایط می‌کند.

موسوی پور در ادامه‌ی صحبت‌های خود به آمار تردد در تهران اشاره کرد و گفت: حدود ۹ میلیون موتورسیکلت و خودرو در پایتخت تردد می‌کنند که ۳۵۰ هزار خودرو فقط از آزادراه تهران-کرج عبور و مرور دارند. این در حالی است که روزانه ۲۱ میلیون سفر در تهران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف سوخت موتورسیکلت‌ها دو برابر میانگین جهانی است، به فرسودگی ۹۰ درصدی موتورسیکلت‌ها در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: مصرف روزانه سوخت موتورسیکلت‌ها طی یک سال گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به فعالیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار موتور سیکلت در حوزه پیک موتوری، از اجرای طرح ایمنی و سلامت برای این دسته از موتورسیکلت‌ها خبر داد و از همکاری ادارات و سازمان‌ها در این زمینه درخواست کمک کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۴.۵ میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند که ۹۰ درصد آنها فرسوده هستند، گفت: ۳۰ درصد از کل موتورسیکلت‌های کشور در شهر تهران در حال تردد هستند.

موسوی پور در پایان صحبت‌های خود با اشاره به نقش منابع متحرک آلاینده، به ویژه موتورسیکلت‌ها و خودروهای سبک و سنگین در ایجاد آلودگی هوا، گفت: حدود ۸۲ درصد آلودگی هوا در تهران مربوط به منابع متحرک آلاینده است که سهم خودروهای سواری ۴۰ درصد، موتورسیکلت‌ها ۲۱ درصد و مابقی مربوط به سایر خودروها است.

وی بر لزوم اجرای طرحی برای تعویض موتورسیکلت‌های فرسوده تاکید کرد و گفت: اجرای این طرح می‌تواند هم به حفظ جان مردم از حوادث کمک کند و هم میزان آلودگی هوا را کاهش دهد.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *