خانه » تورم سالانه ترکیه به ۶۵ درصد رسید

تورم سالانه ترکیه به ۶۵ درصد رسید

0


در یک تحول مالی قابل توجه، تورم سالانه در ترکیه به رقم قابل تامل ۶۵ درصد رسیده است، آماری که بازتاب‌دهنده تغییرات اقتصادی عمیق در این کشور است. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی ترکیه، تورم ماهانه این کشور در آخرین بررسی‌ها با جهشی ۶.۷ درصدی مواجه شده، ثبت بیشترین افزایش ماهانه از ماه اوت تا کنون.

تحلیلی بر افزایش تورم

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این افزایش نرخ تورم، به ویژه در بخش‌های سلامت، هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها و کالاهای متفرقه با درصد افزایش قابل توجه مواجه شده‌اند. از سوی دیگر، پوشاک و کفش تنها بخشی است که شاهد کاهش قیمت در این دوره بوده است.

عوامل تاثیرگذار بر تورم

یکی از عوامل اصلی افزایش تورم، افزایش قابل‌توجه حداقل دستمزد اعلام‌شده توسط دولت ترکیه برای سال ۲۰۲۴ است. این افزایش دستمزد که به ۱۷ هزار و ۲ لیره ترکیه رسیده، نشان‌دهنده افزایشی ۱۰۰ درصدی نسبت به ژانویه ۲۰۲۳ است.

تلاش‌های بانک مرکزی برای مقابله با تورم

بانک مرکزی ترکیه در راستای مهار تورم، از ماه می ۲۰۲۳، هشت بار نرخ بهره را افزایش داده و آخرین افزایش در ۲۵ ژانویه به نرخ بهره اصلی ۴۵ درصد منجر شده است. این اقدامات، تغییری قابل توجه در رویکرد پولی کشور است که پیش از این شاهد سیاست‌های غیرمتعارف پولی بود.

پیامدهای اقتصادی و تغییرات مدیریتی

تغییرات اخیر در نرخ تورم تنها چند روز پس از استعفای رئیس بانک مرکزی ترکیه رخ داده است، اتفاقی که نشان‌دهنده دوره‌ای تازه در مدیریت اقتصادی کشور است. فاتح کاراهان به‌عنوان جایگزین ارکان، با تجربه‌ای طولانی در اقتصاد، اکنون رهبری جدیدی را در پیش گرفته است.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *