خانه » کمبود ۷۲ هزار معلم تا مهر؛ مجلس خواستار تسریع در نقل و انتقال و پرداخت معوقات فرهنگیان شد

کمبود ۷۲ هزار معلم تا مهر؛ مجلس خواستار تسریع در نقل و انتقال و پرداخت معوقات فرهنگیان شد

0

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با اشاره به کمبود معلم در مدارس گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر ۱۴۰۳ بازنشسته شده و این امر تامین نیروی انسانی را برای وزارت آموزش و پرورش سخت‌تر خواهد کرد.

بابک نگاهداری با بیان اینکه در دو دهه گذشته جذب و استخدام معلمان وضعیت به سامانی نداشته است، افزود: بی‌توجهی به توسعه ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان و تقریباً تضعیف و انحلال مراکز تربیت‌معلم و مجموعه قوانین تعیین تکلیف استخدامی معلمین از سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۰ سبب بحرانی شدن نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش شد.

وی با اشاره به کمبود معلم در ابتدای سال تحصیلی گفت: این وضعیت همراه با افزایش روند بازنشستگی معلمان و افزایش جمعیت دانش‌آموزی، اثرات نامطلوبی بر روند تأمین نیروی انسانی در سال‌های آینده خواهد داشت؛ به‌نحوی که همواره وزارت آموزش و پرورش برای آغاز سال تحصیلی با کمبود شدید معلم روبه‌رو بوده است.

نگاهداری در ادامه به ارائه پیشنهاداتی برای جبران کمبود معلم در مدارس پرداخت و گفت:

  • تسریع در فرآیند نقل و انتقالات: در حال حاضر از زمان آغاز مهلت ثبت‌نام نقل و انتقالات تا قطعی شدن نتیجه فرآیند زمان‌بری است که موجب می‌شود ۱۰۰ درصد نیروهای یک منطقه شفاف و قابل تصمیم‌گیری نباشد و بخشی از نیروهای متقاضی انتقال نیز در این مدت در حالت سردرگمی به سر می‌برند.
  • تسریع در گزینش معلمان: تا تعیین تکلیف معلمان تا ابتدای مهر صورت گیرد و فرصت حداقل یک ماهه برای آماده سازی و آموزش معلمان پیش از ابتدای مهر فراهم شود.
  • تدبیر نظام انگیزشی برای بازنشسته‌ها و همچنین پرداخت منظم اضافه کاری معلمان: با وجود آنکه استفاده از ظرفیت بازنشستگان آموزش‌وپرورش و اضافه‌کاری معلمان یکی از اصلی‌ترین راهکارهای جبران کمبود معلم است اما در سال‌های گذشته به‌دلیل بی‌نظمی در پرداخت منظم اضافه‌کاری معلمان و حق‌التدریس معلمان بازنشسته از یک‌سو و ناچیز بودن میزان دستمزد آنان از سوی دیگر، انگیزه بسیاری از معلمان برای همکاری با آموزش‌وپرورش کاهش یافته‌بود.
  • ابطال مأموریت نیروهای رسمی آموزش و پرورش به مدارس غیردولتی: بر اساس ماده (۲۴) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی امکان مأموریت نیروهای رسمی این وزارتخانه به مدارس غیردولتی در پست‌های مدیر یا معاون مدرسه امکان‌پذیر است. بر اساس آخرین آمار نیروی انسانی آموزش و پرورش، در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حدود ۶ هزار و ۶۰۰ معلم به مدارس غیردولتی مأمور شده‌اند.

نگاهداری در ادامه به سایر چالش‌های آموزش و پرورش از جمله:

  • عدم پیشرفت در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • پرداخت معوقات و مطالبات فرهنگیان (بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان)
  • کمبود فضای آموزشی (نیاز به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان)
  • فقدان استحکام در فضای آموزشی (نیاز به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان)
  • مشکلات سیستم‌های گرمایش و سرمایش مدارس (نیاز به ۷.۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳)

اشاره کرد و خواستار لحاظ شدن اعتبارات مورد نیاز برای رفع این چالش‌ها در بودجه آموزش و پرورش شد.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *