کاپولا و تمشک طلایی؛ افتخار شکست در مسیر خلاقیت
فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان نامدار سینما، در واکنش به دریافت جایزه تمشک طلایی بدترین کارگردانی سال هالیوود، این افتخار را نشانه شجاعت خود در مقابله با جریان غالب فیلمسازی معاصر دانست. فیلم «مگالوپولیس» ساخته او، که با بودجه 120 میلیون دلاری ساخته شده بود، علاوه بر جایزه بدترین کارگردانی، جایزه بدترین بازیگر مکمل مرد (جان ویت) را نیز از آن خود کرد.
در چهل و پنجمین دوره جوایز تمشک طلایی، که به معرفی بدترین آثار سینمایی سال میپردازد، فیلم «مادام وب» به عنوان بدترین فیلم سال انتخاب شد و «جوکر: جنون مشترک» نیز تمشک طلایی بدترین دنباله سینمایی را دریافت کرد. در بخش بازیگری نیز جری ساینفیلد و داکوتا جانسون به ترتیب به عنوان بدترین بازیگران نقش اصلی مرد و زن انتخاب شدند. ایمی شومر نیز جایزه تمشک طلایی نقش مکمل زن را از آن خود کرد.
کاپولا، با انتشار پستی در اینستاگرام، از دریافت نامزدیهای تمشک طلایی برای فیلم «مگالوپولیس» ابراز خوشحالی کرد و آن را نشانهای از شجاعت خود در حرکت در خلاف جهت جریان اصلی سینما دانست. او از همکارانش در ساخت این اثر هنری تقدیر کرد و جایزه تمشک طلایی را افتخاری ویژه برای خود خواند، چرا که به گفته او، تعداد کمی جسارت مقابله با جریان غالب فیلمسازی معاصر را دارند.
«مگالوپولیس»، پروژه حماسی علمی-تخیلی کاپولا، با نقدهای منفی بسیاری روبرو شد و تنها 14 میلیون دلار از 120 میلیون دلار بودجه خود را در گیشه به دست آورد. این فیلم در شش رشته از جمله بدترین فیلم، بدترین کارگردانی و بدترین فیلمنامه نامزد دریافت تمشک طلایی شده بود.

کاپولا در ادامه پست خود، با اشاره به فضای رقابتی و تجاری حاکم بر سینمای امروز، تاکید کرد که ترجیح میدهد از قوانین بزدلانهای که توسط صنعت سینما وضع شده است پیروی نکند، صنعتی که به گفته او، از ریسک کردن میترسد و ممکن است نتواند فیلمهایی خلق کند که 50 سال بعد همچنان زنده باشند. او دریافت جایزه تمشک طلایی را افتخاری در کنار فیلمسازان بزرگی مانند ژاک تاتی دانست که برای خلق آثار هنری خود، ریسک کردند و حتی ورشکست شدند.
کاپولا در پایان، با تاکید بر اینکه گیشه فقط مربوط به پول است و نباید در آینده ما جایی داشته باشد، از همکارانش در ساخت «مگالوپولیس» قدردانی کرد. او تلاش کرده است فیلم خود را به عنوان اثری کلاسیک معرفی کند که در زمان خود توسط منتقدان نادیده گرفته شده است.
این کارگردان صاحبنام، با واکنش خود به تمشک طلایی، بار دیگر نشان داد که به جای پیروی از جریانهای رایج، به دنبال خلق آثاری متفاوت و ماندگار است، حتی اگر این آثار با شکست تجاری روبرو شوند.