خانه » کاوشگر چینی با موفقیت در قطب جنوب ماه فرود آمد

کاوشگر چینی با موفقیت در قطب جنوب ماه فرود آمد

0

کاوشگر چانگ ۶ چین روز گذشته با موفقیت در حوضچه آیتکن، واقع در قطب جنوب ماه، فرود آمد و مأموریت خود برای جمع‌آوری نمونه‌های سنگ و خاک این منطقه را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این نخستین بار است که یک کاوشگر فضایی در این منطقه از ماه که به ندرت مورد بررسی قرار گرفته، فرود می‌آید.

فضاپیمای چانگ ۶ که روز ۳ مارس ۲۰۲۴ به فضا پرتاب شده بود، پس از طی یک مأموریت ۵۳ روزه پیچیده، موفق به فرود در این منطقه شد.

این کاوشگر که در ابتدا در ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری ماه در حال گردش بود، به تدریج ارتفاع خود را کاهش داد تا سطح مناسبی برای فرود پیدا کند.

هوانگ وو، یکی از مقامات سازمان علم و فناوری هوافضای چین، در این خصوص گفت: “کاهش ارتفاع مدار فضاپیما با خطرات اندکی همراه بود، به همین دلیل لازم بود که فرآیند با دقت کامل انجام شود تا کاوشگر در مسیر صحیح قرار گیرد. پس از آن، سرعت کاوشگر باید به سرعت و طی ۱۵ دقیقه به صفر می‌رسید که این امر به صرف مقدار زیادی سوخت نیاز داشت.”

اکنون که کاوشگر چانگ ۶ بر روی سطح ماه فرود آمده، مأموریت اصلی خود را آغاز کرده و طی دو روز آینده، نمونه‌های سنگ و خاک این منطقه را جمع‌آوری خواهد کرد.

این نمونه‌ها برای انجام آزمایش‌های مختلف به زمین منتقل خواهند شد.

کاوشگر چانگ ۶ از دو روش برای جمع‌آوری نمونه‌ها استفاده می‌کند: حفاری برای نمونه‌گیری از زیر خاک و استفاده از یک بازوی رباتیک برای جمع‌آوری نمونه از سطح ماه.

فرود موفقیت‌آمیز کاوشگر چانگ ۶ در قطب جنوب ماه، دستاورد بزرگی برای برنامه فضایی چین محسوب می‌شود و گامی مهم در جهت درک بهتر این سیاره خواهد بود.

این مأموریت همچنین نشان‌دهنده تعهد چین به اکتشافات فضایی و تمایل این کشور برای ایفای نقشی فعال در این زمینه است.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *