هشدار به بیماران چند دارویی: مراقب خطرات داروهای خواب‌آور باشید!

کارشناس سازمان غذا و دارو به بیماران چند دارویی، به خصوص سالمندان، در مورد خطرات مصرف همزمان داروهای خواب‌آور و سایر داروها هشدار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، الناز ذوقی با بیان اینکه بیماران پلی‌فارماسی که پنج دارو یا بیشتر در منزل مصرف می‌کنند، حتماً باید لیست دارویی خود را همراه داشته باشند، گفت:

سالمندان نسبت به وقوع عوارض جانبی ناشی از تداخلات دارویی آسیب‌پذیرتر هستند و در این دسته از بیماران، به ویژه در مورد داروهایی که باعث افت هوشیاری می‌شوند، به دلیل ریسک سقوط و شکستگی باید در مورد تداخلات دارویی احتیاط کرد.

وی در خصوص تداخلات دارویی توضیح داد:

تداخلات دارویی به این معنی است که اثرات یک دارو تحت تأثیر یک داروی دیگر، غذا، عوامل شیمیایی یا بیماری‌ها و شرایط زمینه‌ای تغییر یابد.

ذوقی به بیمارانی که بیش از پنج دارو در منزل مصرف می‌کنند و همچنین بیماران مسن که به عوارض ناشی از تداخلات دارویی حساس‌تر هستند، پیشنهاد کرد:

در هنگام ویزیت پزشک یا در صورت نیاز به بستری شدن در بیمارستان، کیسه داروهای خود را به همراه داشته باشند و در زمان ترخیص در خصوص ادامه مصرف داروهای قبلی از پزشک یا داروساز سوالات خود را بپرسند.

این کارشناس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروهای خواب‌آور به صورت گسترده برای سالمندان تجویز می‌شود، خاطرنشان کرد:

مصرف چند داروی مختلف با اثرات آرام‌بخش، خواب‌آور و داروهایی که باعث افت هوشیاری، کاهش فشار خون و کاهش قند خون می‌شوند، ممکن است این بیماران را با خطر زمین خوردن و سقوط مواجه کند.

وی افزود:

این امر می‌تواند باعث شکستگی، دررفتگی استخوان، ضربه مغزی و ناتوانی بیماران شود که عواقب زیادی را برای بیمار و سیستم سلامت در پی خواهد داشت.

ذوقی در پایان از بیماران چند دارویی، به خصوص سالمندان، خواست تا در مورد مصرف داروهای خود، به ویژه داروهای خواب‌آور، با پزشک یا داروساز خود مشورت کرده و از خطرات احتمالی آن آگاه شوند.

همچنین لازم است به این نکته توجه شود که مصرف خودسرانه دارو، به خصوص داروهای خواب‌آور، می‌تواند بسیار خطرناک باشد و لذا باید حتماً تحت نظر پزشک و با تجویز او صورت گیرد.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *