خانه » نفت در پی کاهش تقاضا و افزایش ارزش دلار، نزولی شد

نفت در پی کاهش تقاضا و افزایش ارزش دلار، نزولی شد

0

بازار نفت شاهد افت قیمت‌ها بود، چرا که تقاضای سوخت کاهش یافته و ارزش دلار افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات روز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت) با ۷ سنت کاهش به قیمت ۸۲ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۵ سنت افت، به ۷۸ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه معامله شد.

عوامل متعددی در این کاهش قیمت نقش داشتند:

  • کاهش تقاضای سوخت: با رنگ باختن امیدها به کاهش نرخ بهره بانکی توسط بانک فدرال رزرو آمریکا، نگرانی‌ها درباره کاهش رشد و مصرف در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان افزایش یافته است. این امر به نوبه خود، تقاضا برای سوخت را کاهش داده و بر قیمت نفت فشار می‌آورد.
  • افزایش ارزش دلار: افزایش ارزش دلار، خرید نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند و به همین دلیل تمایل به خرید را کاهش می‌دهد.
  • کاهش شاخص قیمت تولیدکننده در چین: شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در چین در ماه آوریل کاهش یافته که نشان‌دهنده تداوم کاهش تقاضای کسب‌وکار در این کشور، دومین اقتصاد بزرگ جهان، است.
  • افزایش ذخایر بنزین و میعانات آمریکا: ذخایر بنزین و میعانات ایالات متحده یک هفته پیش از آغاز فصل رانندگی در این کشور افزایش یافته است که نشان‌دهنده تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار است.

با وجود این عوامل کاهشی، برخی از تحلیلگران معتقدند که قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی می‌تواند افزایش یابد.

  • کاهش تولید اوپک پلاس: انتظار می‌رود اوپک و متحدانش (اوپک پلاس) به کاهش داوطلبانه تولید نفت خود در نیمه دوم سال جاری ادامه دهند. این امر می‌تواند به محدود شدن عرضه و افزایش قیمت‌ها کمک کند.
  • تعهد عراق به کاهش تولید: عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، اعلام کرده است که به این توافق کاهش تولید پایبند است و تمایل دارد برای ثبات بیشتر در بازارهای جهانی نفت با دیگر اعضای اوپک همکاری کند.

در مجموع، چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای قیمت نفت نامشخص است. عوامل کاهشی مانند کاهش تقاضا و افزایش ارزش دلار همچنان بر بازار حاکم هستند. با این حال، کاهش تولید اوپک پلاس و احتمال افزایش تقاضا در فصل تابستان می‌تواند به افزایش قیمت‌ها در بلندمدت کمک کند.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *