خانه » معادن و صنایع گلستان، گامی در مسیر رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی

معادن و صنایع گلستان، گامی در مسیر رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی

0

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان از نقش معادن و صنایع این استان در تولید، صادرات، اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور خبر داد.

درویشعلی حسن‌زاده با اشاره به وجود منابع معدنی متنوع در گلستان، اظهار کرد: فعالیت معادن در این استان علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع داخلی، زمینه اشتغال برای 1800 تا 2000 نفر را فراهم کرده است.

گلستان، قطب تولید ید و ذغال سنگ کشور

وی با بیان اینکه ایران یکی از 8 کشور معدود تولیدکننده ید در جهان است، افزود: تولید انحصاری ید در ایران در استان گلستان انجام می‌شود و این محصول پس از قطع وابستگی کشور به واردات، ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه داشته است.

حسن‌زاده همچنین به تولید 15 درصد ذغال سنگ کشور در گلستان اشاره کرد و گفت: معادن این استان علاوه بر تامین نیاز داخلی، در صادرات این محصول نیز نقش‌آفرین هستند.

ظرفیت‌های منحصر به فرد معدنی گلستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان به وجود معادن صدف کوهی با خلوص بالای کربنات کلسیم در این استان اشاره کرد و گفت: از این ماده معدنی در تولید محصولات متعددی در حوزه‌های مختلف از جمله خوراک دام و طیور، داروسازی، مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ‌سازی، کلید و پریز، ظروف ملامین، عایق‌های رطوبتی، صنایع PVC، تهیه کود و غیره استفاده می‌شود.

گلستان، قطب تولیدات کشاورزی و دارویی

حسن‌زاده در ادامه به جایگاه گلستان در تولید محصولات کشاورزی و دارویی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 25 درصد سموم کشاورزی، 10 درصد خوراک دام و طیور و 15 درصد روغن خام کشور در این استان تولید می‌شود.

صنایع دانش‌بنیان و ظرفیت‌های دریایی گلستان

وی با بیان اینکه گلستان از نظر تولید داروهای ضد سرطان و نئوپان و محصولات وابسته در کشور رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده است، افزود: وجود واحدهای تولیدی دانش‌بنیان در حوزه مواد ضدعفونی و تجهیزات پزشکی از دیگر ظرفیت‌های این استان محسوب می‌شود.

حسن‌زاده همچنین به وجود 130 کیلومتر نوار ساحلی و دسترسی به پهنه آبی خلیج گرگان و دریای خزر در گلستان اشاره کرد و گفت: این امر فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های حوزه آبزی‌پروری و اجرای طرح‌های گوناگون پرورش انواع آبزیان فراهم کرده است.

توسعه طرح‌های آبزی‌پروری در گلستان

مدیرکل صمت گلستان با بیان اینکه در سال‌های اخیر طرح‌های متنوعی مانند پرورش ماهی در قفس و پِن، ایجاد مزارع پرورش میگو و استخرهای پرورش ماهی خاویار در گلستان مورد توجه قرار گرفته و توسعه آن با شتاب در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد: استفاده از ظرفیت‌های معدنی، صنعتی و دریایی استان نقش موثری در رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و ارتقای سطح زندگی مردم گلستان ایفا کند.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *