خانه » تحول در شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌های دولتی: گامی بلند به سوی مبارزه با فساد و ارتقای کارآمدی

تحول در شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌های دولتی: گامی بلند به سوی مبارزه با فساد و ارتقای کارآمدی

0

دولت سیزدهم در راستای تحقق وعده‌های خود مبنی بر افزایش شفافیت و مبارزه با فساد، اقدامات قابل توجهی در زمینه شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌های دولتی انجام داده است. این اقدامات که در نوع خود در تاریخ ایران بی‌سابقه بوده، تحولات مثبتی را به همراه داشته و زمینه‌ساز ارتقای کارآمدی و سلامت نظام اقتصادی کشور شده است.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این اقدامات، انتشار صورت‌های مالی تمام شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی در سامانه کدال است. این اقدام برای اولین بار در تاریخ ایران رخ داده و گامی بلند در جهت افزایش شفافیت و نظارت بر عملکرد این شرکت‌ها به شمار می‌رود.

تا پیش از این، اطلاعات مالی بسیاری از شرکت‌های دولتی در تاریکی مطلق باقی می‌ماند و این موضوع زمینه را برای سوءاستفاده و فساد فراهم می‌کرد. اما با انتشار صورت‌های مالی این شرکت‌ها در سامانه کدال، عموم مردم و ذینفعان می‌توانند به اطلاعات مالی آن‌ها دسترسی داشته باشند و بر عملکرد آن‌ها نظارت کنند.

علاوه بر این، دولت سیزدهم اقدامات دیگری نیز در راستای ارتقای شفافیت در شرکت‌های دولتی انجام داده است. از جمله این اقدامات می‌توان به کیفی‌سازی آمارهای کدال، راه‌اندازی سامانه ثبت دارایی‌های دولت (سادا) و انتشار اطلاعات مربوط به قراردادها، وضعیت‌های پرداخت و دریافت در صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی اشاره کرد.

این اقدامات دولت سیزدهم در زمینه شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌های دولتی، با استقبال کارشناسان و صاحب‌نظران روبرو شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این اقدامات گامی مثبت در جهت ارتقای کارآمدی و سلامت نظام اقتصادی کشور بوده و به مبارزه با فساد و رانت‌خواری کمک خواهد کرد.

البته هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل در زمینه شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌های دولتی فاصله وجود دارد. برخی از شرکت‌ها و نهادها مانند بانک سپه به دلیل مسائل امنیتی، صورت‌های مالی خود را در سامانه کدال منتشر نمی‌کنند.

همچنین، صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در حال حاضر به صورت فایل پی‌دی‌اف منتشر می‌شود و امکان جستجو و تحلیل آسان آن‌ها وجود ندارد.

با این وجود، اقدامات دولت سیزدهم در زمینه شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌های دولتی قابل تقدیر است و می‌توان امیدوار بود که با ادامه این روند، شاهد تحولات مثبتی در نظام اقتصادی کشور باشیم.

در ادامه به برخی از نکات کلیدی این مقاله خبری اشاره می‌کنیم:

  • دولت سیزدهم برای اولین بار در تاریخ ایران، صورت‌های مالی تمام شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی را در سامانه کدال منتشر کرد.
  • انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در سامانه کدال، به افزایش شفافیت و نظارت بر عملکرد این شرکت‌ها کمک می‌کند.
  • دولت سیزدهم اقدامات دیگری نیز در راستای ارتقای شفافیت در شرکت‌های دولتی انجام داده است، از جمله کیفی‌سازی آمارهای کدال، راه‌اندازی سامانه ثبت دارایی‌های دولت (سادا) و انتشار اطلاعات مربوط به قراردادها، وضعیت‌های پرداخت و دریافت در صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی.
  • اقدامات دولت سیزدهم در زمینه شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌های دولتی، با استقبال کارشناسان و صاحب‌نظران روبرو شده است.
  • هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل در زمینه شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌های دولتی فاصله وجود دارد.

امیدواریم این خلاصه‌مقاله خبری برای شما مفید بوده باشد.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *