خانه » شاخص بورس ۲۴ هزار واحد ریزش کرد

## بورس تهران در نوسان؛ تاثیر متغیرهای سیاسی بر بازار سهام

شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (دوشنبه ۲۳ مهر) با افت قابل توجهی مواجه شد. پس از چند روز مثبت که به دنبال ریسک‌های غیر اقتصادی شروع شده بود، شاخص کل ۲۴ هزار و ۷۶۴ واحد افت کرد و به دو میلیون و ۸۹ هزار و ۹۴۲ واحد رسید.

این در حالی است که شاخص کل در چهار روز کاری گذشته به ترتیب ۳۴۲۲، ۲۴۵۳، ۱۴هزار و ۱۱۰۵ واحد افزایش یافته بود. شاخص هم وزن نیز ۶۲۲۴ واحد افت کرده و به رقم ۶۹۰ هزار و ۲۵۸ واحد رسید.

در این روز، ۴۱ نماد سهام با رشد و ۲۹۳ نماد سهام با کاهش قیمت مواجه شدند. در مجموع، بازار ۱.۱۷ درصد افت کرد.

**بررسی نمادهای تاثیرگذار**

نمادهای فولاد، فملی و شستا که از نمادهای تاثیرگذار بر شاخص بورس هستند با افت قیمت مواجه شدند. نمادهای پرتراکنش نیز شامل فولاد، ذوب و وپارس بودند.

شاخص فرابورس ایران نیز در روز ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ۱۴۲ واحد کاهش یافت و به ۲۱ هزار و ۸۰۱ واحد رسید. تعداد معاملات این روز در فرابورس ۱۰۷ هزار فقره و ارزش آن ۲۶۶ هزار میلیارد تومان بود.

نماد آریا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشت اما نمادهای زاگرس و هرمز تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند. نمادهای فزر، کرومیت و زماهان نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

**ادامه تاثیر متغیرهای سیاسی بر بورس**

به نظر می‌رسد نوسانات ناشی از متغیرهای سیاسی که از ابتدای هفته گذشته بر بازار سایه افکنده بود، هنوز با شدت و ضعف وجود دارد.

**حمایت صندوق توسعه ملی از سازمان بورس**

رییس صندوق توسعه ملی از آمادگی این صندوق برای پرداخت مرحله آخر کمک به سازمان بورس به مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان خبر داد. این صندوق از ۵۱۰ میلیون دلار تعهد ارزی که به سازمان بورس داشته، تا کنون حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که بنا به گفته رییس صندوق، در صورت درخواست سازمان بورس، آمادگی پرداخت آن وجود دارد.

**بازگشت دامنه نوسان سهام به سه درصد**

دامنه نوسان نمادهای سهام که از هفتم مهرماه به یک درصد کاهش یافته بود، روز ۲۱ مهرماه به سه درصد رسید. هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه خود مقرر کرد دامنه نوسان سهام در بورس و فرابورس از شنبه ۲۱ مهرماه به مثبت و منفی سه درصد برگردد.

**کاهش دامنه نوسان در اوایل مهر**

از هفتم مهرماه ۱۴۰۳ و به دنبال افزایش تنش‌های بین المللی سازمان بورس دامنه نوسان را از سه درصد به مثبت و منفی یک درصد کاهش داده بود.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *