خانه » سلام کجور به کشاورزی چندمحصولی/ چتر زنجیره گردشگری سبز در کوهستان

سلام کجور به کشاورزی چندمحصولی/ چتر زنجیره گردشگری سبز در کوهستان

0

کجور، قطبی نوظهور در عرصه گل و گیاه دارویی و گردشگری سبز

در دل کوهستان‌های سرسبز مازندران، منطقه‌ای محروم به نام کجور وجود دارد که در حال دگرگونی و شکوفایی است. کشاورزی تک‌محصولی که زمانی تنها منبع درآمد اهالی بود، جای خود را به کشت‌های متنوع و پرسود داده است. گل محمدی، گل و گیاه دارویی و دیگر محصولات، طراوت و رونق را به این خطه هدیه کرده‌اند.

بوی گل محمدی، مسافران را به کجور می‌کشاند

محمد حسن‌زاده، یکی از پیشگامان این تحول، با کاشت 3000 بوته گل محمدی در زمین خود، روستای منجیر را به مهد گل محمدی تبدیل کرده است. عطر گلاب تولیدی او، با گلاب کاشان برابری می‌کند و گردشگران را از سراسر ایران به این منطقه می‌کشاند.

جشنواره‌های گل و گیاه، بهانه‌ای برای رونق گردشگری

در روزهای پایانی بهار، جشنواره‌های گل و گلاب با آئین‌ها و مراسم سنتی در روستاهای کجور برگزار می‌شود. این جشنواره‌ها، بهانه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری این منطقه و رونق کسب و کار اهالی هستند.

کجور، مهد گیاهان دارویی

بخش کجور، به دلیل تنوع آب و هوایی، مستعد کشت انواع گیاهان دارویی است. در روستای شاه‌ناجر، هرساله جشنواره گل و گیاه دارویی برگزار می‌شود و امسال برای اولین بار، جشنواره گل غلطتان بهاری نیز به این جمع اضافه شده است.

حمایت مسئولان، کلید رونق کشاورزی و گردشگری در کجور

حسین متاجی، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نوشهر، احیای گردشگری سلامت، اکوتوریسم و گردشگری کشاورزی را از مهم‌ترین برنامه‌ها برای توسعه کجور می‌داند. محمد آهنگران، معاون ستاد اجرایی فرمان امام نیز از ارائه تسهیلات و خدمات به کشاورزان و فعالان گردشگری در زمینه گیاهان دارویی خبر می‌دهد.

کجور، سرزمینی با آینده‌ای روشن

کجور با طبیعت بکر و تنوع گیاهی، ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به قطبی در عرصه کشت گیاهان دارویی و گردشگری سبز دارد. با حمایت مسئولان و همت اهالی، این منطقه می‌تواند به الگویی برای توسعه پایدار در مناطق کوهستانی و محروم تبدیل شود.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *