خانه » روزنامه اصلاح طلب: رفع فیلترینگ و FATF شرط بهبود اقتصاد است

روزنامه اصلاح طلب: رفع فیلترینگ و FATF شرط بهبود اقتصاد است

0

## اقتصاد ایران در گرو رفع فیلترینگ و FATF؟

روزنامه هم‌میهن با نگاهی به اظهارات اخیر عبدالناصر همتی، وزیر سابق اقتصاد، و علی ربیعی، دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور سابق، عنوان “رفع فیلترینگ و FATF شرط بهبود اقتصاد(!)” را به عنوان تیتر برگزید.

هم‌میهن به نقل از سخنان همتی و ربیعی می‌نویسد: ” به نظر می‌رسد نظام برای حل مشکل اقتصادی کشور راه‌های متفاوتی در پیش گرفته است. همتی از حل مسئله FATF با وفاق ملی سخن می‌گوید و ربیعی بر خروج از لیست سیاه FATF برای دستیابی به توسعه تاکید می‌کند.”

ربیعی در این مورد می‌گوید: “هیچ کشوری با حضور در فهرست سیاه FATF به توسعه نرسیده است. رسانه‌ها و فعالان این حوزه با توجه به ثبات جامعه باید به تبیین این موضوعات بپردازند. همچنین نباید بین فقر و توسعه صنعتی تضاد فرهنگی ایجاد کنیم.”

همتی نیز معتقد است عدم پیوستن به FATF ملت را تحریم می‌کند و مشکلات ایجاد شده برای دانشجویان ایرانی در چین و امارات را مثال می‌زند.

او در نهایت عنوان می‌کند که باید حواشی اقتصاد را مدیریت و امید به جامعه تزریق شود. اما جالب توجه است که وزیر سابق اقتصاد به موضوع فیلترینگ فضای مجازی نیز اشاره می‌کند.

همتی اعلام می‌کند: رفع فیلترینگ یکی از اولویت‌های دولت است و باید هر چه سریعتر در این زمینه تصمیم گیری شود. او حتی رجیستری تلفن همراه را مسئله ای می داند که نباید به این شکل ادامه یابد و مردم باید به بهترین و جدیدترین گوشی‌های تلفن همراه دسترسی داشته باشند.

به نظر می‌رسد دولت در حال یافتن راهی برای حل مشکل ایران در پیوستن به FATF و حل معضل CFT و پالرمو با کمک مجمع تشخیص مصلحت نظام است که می تواند موفقیت بزرگی برای دولت مسعود پزشکیان به شمار رود.

درباره این فضاسازی و سخنان همتی و ربیعی، نکات متعددی قابل ذکر است:

اول، همتی به جای ارائه گزارش از اقدامات مثبت در حوزه مسئولیتش ، به سخنان وزیران ارتباطات و اقتصاد و امور خارجه و موضوعات امنیتی می‌پردازد.

دوم، فیلترینگ به خاطر کوتاهی و نارسایی‌های دولت روحانی در ساماندهی فضای مجازی به عنوان قانون رایج در همه کشورها، به کشور تحمیل شد. اما جالب اینجاست که طیف منتقد دولت خسارات ولنگاری مجازی و فیلترینگ بعدی را به دوش دولت می‌اندازند.

سوم، گفتن این که یک موضوع سیاسی یا امنیتی شرط رشد اقتصادی است و تا محقق نشدن آن نمی‌توان برای رونق اقتصاد کاری کرد، بدین معناست که گویندگان به طور ناجوانمردانه منصب دولتی را اشغال کرده‌اند و با بهانه تراشی به ادای مسئولیت و پاسخگویی نمی‌پردازند.

چهارم، افرادی مانند همتی و ربیعی به جای کنشگری در مباحث مورد اشاره، بیشتر در مقام انفعال و پیروی از فضاسازی‌های جریان سیاسی و رسانه‌ای غربگرا عمل می‌کنند.

پنجم، سوژه تکراری FATF چاره ساز نیست. در دولتی که این دو بزرگوار، رئیس بانک مرکزی، وزیر رفاه و کار، و سخنگوی دولت بودند، FATF اجرا شد اما به جای کاهش تحریم‌ها و رشد اقتصادی، به افزایش تحریم‌ها و سقوط رشد اقتصادی منجر شد.

ششم، برنامه هسته‌ای، برجام و FATF همه بهانه‌هایی بدون مبنای حقوقی بودند که آمریکا برای خود به وجود آورد.

هفتم، ربیعی در کنار روحانی ادعا کرده بود تا حل مشکل FATF، نمی‌توانیم واکسن کرونا وارد کنیم. کشور با این بهانه‌جویی (یا بدفهمی حاصل از بازی در زمین غربگرایان) تا مرگ روزانه 709 نفر در اثر کرونا پیش رفت. اما با تشکیل دولت شهید رئیسی و تلاش و پیگیری های انجام شده هم بدون برجام و FATF توانستیم واکسن وارد کنیم، و هم مجددا صادرات نفتی و رشد اقتصادی را احیا کنیم.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *