خانه » تغییرات کف دست نشانه چه بیماری ‌است؟

تغییرات کف دست نشانه چه بیماری ‌است؟

0

## کف دست ها: پنجره ای به سلامت کبد

کبد، عضو حیاتی بدن، نقشی کلیدی در پردازش مواد غذایی، دفع سموم، تقویت سیستم ایمنی و بسیاری از فرآیندهای مهم دیگر ایفا می کند. اما متاسفانه، اغلب از اهمیت این عضو غافل هستیم و به علائم هشداردهنده آن توجهی نمی کنیم.

یکی از علائم اولیه که می تواند به طور غیر مستقیم سلامت کبد را نشان دهد، تغییرات در کف دست ها است. اگرچه برخی افراد گمان می کنند که بیماری های کبدی ریشه در ژنتیک دارند، اما عوامل محیطی مانند عفونت های ویروسی مانند هپاتیت، مصرف الکل و چاقی نیز می توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

با گذشت زمان، این عوامل می توانند به سیروز کبدی و آسیب به بافت کبد منجر شوند و در نهایت عملکرد کبد را مختل کنند.

## قرمز شدن کف دست: نشانه ای از اختلال کبدی؟

مطالعات نشان می دهد که التهاب و قرمزی کف دست می تواند نشانه ای جدی از اختلال عملکرد کبد باشد. این عارضه که “اریتم ثانویه کف دست” نامیده می شود، در واقع یک علامت اولیه است که از بروز مشکلی در بدن خبر می دهد.

تحقیقات نشان داده است که حدود 23 درصد از افراد مبتلا به سیروز کبدی، التهاب و قرمزی کف دست را تجربه کرده اند.

با این حال، این علامت ممکن است در برخی موارد نادر به دلیل اختلالات ژنتیکی که باعث تولید بیش از حد مس در بدن می شوند، یا اختلالات متابولیسم آهن، و افزایش سطح آهن در بدن نیز رخ دهد.

## چه ویژگی هایی در کف دست ها به اختلالات کبدی اشاره می کنند؟

در اریتم کف دست، کف هر دو دست، بخصوص در قسمت زیر انگشتان، دچار التهاب و قرمزی می شود. در برخی موارد، خود انگشتان نیز ممکن است ملتهب شوند و فرد احساس گرما و سوزش در این نواحی داشته باشد. با این حال، درد معمولا وجود ندارد.

شدت التهاب و قرمزی معمولا با شدت علائم بیماری کبدی ارتباط دارد.

## اهمیت مراقبت از دست ها در تشخیص بیماری های کبدی

کارشناسان بر این باورند که توجه به سلامت دست ها می تواند برای تشخیص بیماری های تهدید کننده کبدی بسیار مفید باشد.

التهاب و قرمزی کف دست ناشی از گشادی مویرگ های خونی است و هرچه این التهاب شدیدتر باشد، می تواند نشانگر شدت بیماری های پایه باشد.

البته، باید توجه داشت که عوامل دیگری مانند دما، شرایط احساسی، فشار دادن دست ها، یا قرار دادن بازوها در حالت بالا، نیز می تواند باعث التهاب و قرمزی دست ها شود.

## علت های دیگر التهاب کف دست

التهاب کف دست می تواند نشانه ابتلا به بیماری های دیگر نیز باشد. به عنوان مثال، حدود 60 درصد از افراد مبتلا به روماتیسم و التهابات مفصلی و 18 درصد از افراد مبتلا به بیماری های تیروئید، این علامت را تجربه کرده اند. همچنین، حدود 30 درصد از زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی و عروقی، التهاب کف دست را تجربه می کنند.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *