خانه » بازرسی جرثقیل و اهمیت تست جرثقیل سقفی

بازرسی جرثقیل و اهمیت تست جرثقیل سقفی

0

بسیاری از موارد مهمی که کارخانجات در مورد انواع تست جرثقیل مانند جرثقیل سقفی در فرآیند بازرسی جرثقیل صورت می گیردف در این مطلب آورد شده است.

بسیاری از کارخانه های ایرانی از تجهیزات صنعتی استفاده می‌کنند. تجهیزاتی که نقش بسیار پر رنگی در بهره وری و رقابت در حداکثر تولید در بازار دارند. در چند سال اخیر قوانین متعددی برای حفظ استاندارد این تجهیزات صنعتی از سوی سازمان استاندارد کشور ابلاغ شده است. از جمله مهمترین آنها الزام دریافت گواهی نامه سلامت از طریق بازرسی است.

شرکت بازرسی جرثقیل

شرکت های فنی مهندسی به عنوان مجری از طرف سازمان استاندارد وظیفه انواع بازرسی مانند بازرسی جرثقیل را به عهده دارند. در واقع این شرکت ها به طور مستقیم زیر نظر سازمان استاندارد فعالیت می‌کنند.

هدف از الزامی شدن بازرسی جرثقیل، تست جرثقیل، حفظ ایمنی نیروهای انسانی و کیفیت بهتر تولیدات کارخانه ها است. و در صورت عدم رعایت اصول ایمنی و عملکرد معیوب دستگاه شرکت ها نمی‌توانند گواهی سلامت آن را دریافت کنند. در این صورت حق استفاده از جرثقیل را به هیچ نحوی نداشته و در صورت بهره برداری، تخلف محسوب شده و شامل جریمه از سوی سازمان استاندارد خواهند شد.

از بین انواع جرثقیل ها، جرثقیل سقفی از پرکاربردترین تجهیزات صنعتی سنگین درون سوله محسوب می شوند. به همین خاطر بازرسی جرثقیل سقفی مراحل و پیچیدگی های خاص خود را دارد.

تست جرثقیل در فرآیند بازرسی

شرکت های بازرسی تجهیزات در سراسر ایران بعد از دریافت پرونده مشتری از طریق سامانه سازمان استاندارد، بازرس خود را برای بررسی و تست به محل شرکت اعزام می‌کنند. مسئول فنی یا بازرس فرآیند کاری مشخصی دارد اما برای اینکه بیشتر با آنها آشنا شوید در ادامه به صورت خلاصه مراحل بازرسی جرثقیل سقفی را توضیح می‌دهیم.

  • بازرسی اولیه جرثقیل
  • بازرسی عملکردی یا تست فنی جرثقیل سقفی
  • بازرسی دوره ای، یا تست جرثقیل سقفی که در ایران بعد از انجام این تست گواهینامه سلامت جرثقیل سقفی صادر می شود.

تست جرثقیل سقفی

بازرسی جرثقیل سقفی و انواع دیگر جرثقیل دیگری همراه با تست های مختلف مانند تست دینامیک، استاتیک، عملکردی و غیره انجام می شود. اساس بازرسی جرثقیل به همین تست ها برمی‌گردد، زیرا عملکرد صحیح و ایمن جرثقیل در شبیه سازی عملی کار روزانه آن قابل سنجش است.

بیشتر تست های جرثقیل در همه انواع بازرسی که در بالا عنوان کردیم، تکرار می شود، اما ممکن است در بازرسی روزانه یا ادواری بسیار ساده تر و با حساسیت کمتری انجام شود.

جرثقیل سقفی در جابه جایی و حمل اجسام سنگین به نیروی انسانی در فرآیند تولید کمک می کند، حال اگر هر کدام از عملکردهای این دستگاه دچار نقصان باشد، خطر حادثه برای اپراتور دستگاه و دیگر نیروهای کار افزایش پیدا می کند.

بازرسی جرثقیل سقفی

بازرسی جرثقیل سقفی با انجام تست های مختلف از ایمنی دستگاه اطمینان حاصل می کند. گواهینامه ای که بعد از فرآیند بازرسی و تست جرثقیل به شرکت تعلق می گیرد، مادام العمر نبوده و حداکثر بعد از یکسال نیاز به تمدید دارد.

خطرات عدم انجام بازرسی جرثقیل

غفلت در انجام سرویس و نگهداری و یا تعمیر تجهیزات در بازرسی جرثقیل مشخص می شود. و در صورت مغایرت لیست ایمنی با چک لیست بازرس، مجوز سازمان استاندارد برای بهره برداری از جرثقیل صادر نمی شود.

فرآیند رفع مواردی که در لیست مغایرت وجود دارد، الزامی است، و شرکت ها بعد از اینکه موارد را برطرف کنند، به شرکت بازرسی مجددا درخواست صدور گواهی ایمنی جرثقیل را ارسال می کنند.

تست جرثقیل سقفی دوباره طبق موارد ذکر شده در عدم تطابق انجام می شود و در صورت نبود مشکل، شرکت بازرسی تاییدیه خود را به سازمان استاندارد ارسال می کند، و در مدت زمان یکماهه مجوز مربوطه صادر می شود.

لازم به ذکر است چنانچه بازرسی جرثقیل به درستی انجام نشود، در صورت حادثه و تشخیص شرکت بیمه، شرکت بازرسی و بازرس بایستی به مراجع قانونی پاسخگو باشند. لذا اهمیت تست های فنی و ایمنی جزثقیل برای حفظ جان نیروی انسانی دو چندان می شود.

بازرسی برای انجام این امور انتخاب می شود، دارای گواهینامه بازرسی زیر نظر سازمان استاندارد بوده و تجربه بالایی باید داشته باشد. کوتاهی در امر بازرسی جرثقیل سقفی به زیان شرکت بازرسی، بازرس، کارخانه تولیدی و نیروی انسانی خواهد بود.

اگر شما نیز از انواع جرثقیل و جرثقیل سقفی در کارخانه خود استفاده می کنید حتما به نکاتی که در مورد اهمیت بازرسی جرثقیل و انجام تست های آن از نظر فنی در ادامه ارائه می دهیم، توجه لازم را بفرمایید.

  • تمامی جرثقیل‌هایی که در قسمت‌های تحت بار و فشار آن‌ها اصلاح، تعویض یا تعمیر شده‌اند باید توسط بازرس مجرب تست بار شوند.
    تنها بازرس جرثقیل مجرب می‌تواند تعیین کند که یک جرثقیل تعمیر شده نیاز به تست بار دارد یا نه یا اینکه تعمیرات انجام شده از نوع تعمیرات ساده و روزانه بوده و تست عملیاتی کفایت می‌کند یا نه.
  • وزنه‌های تست بار نباید از 110% ظرفیت چرثقیل بیشتر باشد (طبق استاندارد DOE)، همچنین نباید در مناطقی قرارداده شوند که انجام تست در آن مناطق جزء باربرداری در شرایط خاص باشد.
  • یک گزارش کتبی از تست که نشان دهنده دستورالعمل‌های تست جرثقیل و تایید کفایت تغییرات یا تعمیرات انجام شده است، توسط بازرس  ارائه می‌شود. گزارش‌های تست دستگاه‌ها به صورت فایل نگهداری شده و قابل دسترسی‌اند

قابل توجه: این مقاله صرفه یک رپورتاژ آگهی است و مجله خبری روز آنلاین مسئولیتی در خصوص محتوای منتشر شده و خدمات معرفی شده ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *