خانه » ایران و اقلیم کردستان عراق در پی توسعه روابط اقتصادی

ایران و اقلیم کردستان عراق در پی توسعه روابط اقتصادی

0

نشست استانداران استان‌های مرزی ایران با استانداران اقلیم کردستان عراق در اربیل برگزار شد و طرفین بر توسعه روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری تأکید کردند.

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی در این نشست با بیان اینکه روابط مردم ایران به خصوص مردم آذربایجان غربی با مردم اقلیم کردستان عراق، ریشه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران عزم خود را برای توسعه روابط همه جانبه با اقلیم کردستان عراق جزم کرده است.

وی با اشاره به مخالفت آمریکا، رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی منطقه با دوستی دو ملت، خاطرنشان کرد: این همدلی منافع آنها را به مخاطره می‌اندازد.

معتمدیان نقش این نشست را در توسعه روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری مهم دانست و گفت: ما به دنبال توسعه ترانزیت و صادرات هستیم و برای تحقق این هدف، زیرساخت‌های مرزی باید تکمیل شده و فعالیت پایانه‌های مرزی همانند چند ماه گذشته شبانه روزی شود.

استاندار آذربایجان غربی با اعلام اینکه سال گذشته میزان مبادلات مرزی با اقلیم کردستان عراق از پایانه مرزی تمرچین به سقف یک میلیارد دلار افزایش پیدا کرد، افزود: این رشد مبادلات تجاری، نتیجه عملی شدن بندهای تفاهم نامه نخستین نشست اقتصادی دو طرف است که سال قبل به میزبانی ارومیه برگزار شد.

امید خوشناو، استاندار اربیل نیز در این دیدار گفت: ما خواهان گسترش روابط همه جانبه با ایران هستیم چرا که به اهمیت این همکاری در بهبود اوضاع زندگی مردم واقف هستیم.

وی با تاکید بر اجرای تفاهم نامه‌های قبلی دو طرف، افزود: مسئولان عالی رتبه ایران و عراق، همواره بر توسعه روابط تاکید دارند.

خوشناو همچنین از آماده بودن زیرساخت‌ها برای تردد زائران اربعین حسینی از مسیرهای تمرچین و باشماق خبر داد و گفت: امسال با بهره‌گیری از تجارب دو سال گذشته، تلاش می‌کنیم مشکلات سال‌های قبل را به حداقل رسانده و میزبان خوبی برای زائران اربعین حسینی باشیم.

در این نشست صحرایی استاندار کرمانشاه، زارعی کوشا استاندار استان کردستان، رشنودی سرکنسول ایران در اربیل، نماینده‌های سردشت، پیرانشهر و میرآباد، نقده و اشنویه، بانه و سقز و مریوان در مجلس شورای اسلامی و استاندار استان سلیمانیه نیز حضور داشتند.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *