خانه » انقلابی در تشخیص بیماری: فناوری جدیدی که بیماری را از عرق بدن تشخیص می‌دهد!

انقلابی در تشخیص بیماری: فناوری جدیدی که بیماری را از عرق بدن تشخیص می‌دهد!

0

محققان کره‌ای و آمریکایی با ابداع فناوری نوینی، تشخیص بیماری را از طریق عرق بدن آسان‌تر و در دسترس‌تر از همیشه کرده‌اند.

عرق بدن حاوی نشانگرهای زیستی است که می‌توانند بیماری‌های مختلفی از دیابت گرفته تا اختلالات ژنتیکی را نشان دهند. تاکنون، نمونه‌گیری از عرق به دلیل ماهیت بدون درد آن مورد علاقه بسیاری بوده است. اما این روش به دلیل نیاز به فعالیت بدنی شدید برای جمع‌آوری مواد یا هورمون‌های مورد نیاز از عرق، برای افراد با تحرک محدود چالش‌برانگیز بود.

حال، محققان “مرکز تحقیقات بیونیک” در “مؤسسه علم و فناوری کره جنوبی” (KIST) و “دانشگاه نورث‌وسترن” (Northwestern University) به طور مشترک دستگاهی را برای نظارت راحت بر تعریق ابداع کرده‌اند که به فعالیت بدنی نیاز ندارد و تحریک دارو را از طریق پوست انجام می‌دهد.

این دستگاه انعطاف‌پذیر با اعمال جریان الکتریکی به هیدروژل حاوی دارو، دارو را به غدد عرق می‌رساند. عرق ایجاد شده در کانال‌های میکروسیال درون دستگاه جمع‌آوری می‌شود و با استفاده از حسگرهای زیستی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نشانگرهای زیستی آن خود را نشان بدهند.

مزایای این فناوری جدید:

  • بدون نیاز به فعالیت بدنی: برخلاف روش‌های سنتی، این دستگاه نیازی به ورزش برای جمع‌آوری عرق ندارد و برای افراد با تحرک محدود مناسب است.
  • تحریک دارو از طریق پوست: این دستگاه از طریق پوست داروهایی را ارائه می‌دهد که غدد عرق را تحریک می‌کنند تا عرق بیشتری تولید شود.
  • دقت بالا: نتایج دستگاه با نتایج به‌دست‌آمده از روش‌های سنتی بیمارستان‌ها سازگار بودند و دقت آنها به بیش از ۹۸ درصد می‌رسید.
  • پایداری: پایداری دستگاه روی پوست با تأیید دمای پوست و مقادیر پی‌اچ تضمین می‌شود.
  • غیرتهاجمی: این روش نظارت بر بیماری غیرتهاجمی است و نیازی به خون‌گیری یا روش‌های دردناک دیگر ندارد.
  • کاربردهای متنوع: این فناوری می‌تواند برای نظارت بر طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و همچنین برای افزایش میزان دارورسانی موضعی در شرایطی مانند بیماری یا زخم‌های پوستی مورد استفاده قرار گیرد.

این دستگاه جدید در حال حاضر برای نظارت بر بیماری فیبروز سیستیک در نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما محققان در حال برنامه‌ریزی برای انجام مطالعات بالینی و تجاری‌سازی در مقیاس بزرگ و همچنین تنظیم آن برای بزرگسالان هستند.

این فناوری نوآورانه می‌تواند انقلابی در تشخیص و درمان بیماری ایجاد کند و به افراد در سراسر جهان کمک کند تا سلامت خود را به طور موثرتری مدیریت کنند.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *