خانه » «هنر بازی دیجیتال»؛ تلاشی برای به رسمیت شناختن بازی‌های رایانه‌ای به عنوان هنر هشتم منتشر شد

«هنر بازی دیجیتال»؛ تلاشی برای به رسمیت شناختن بازی‌های رایانه‌ای به عنوان هنر هشتم منتشر شد

0

کتاب «هنر بازی دیجیتال»، تازه‌ترین اثر انتشارات دانشگاه هنر اصفهان، با هدف گشودن دریچه‌ای نو به دنیای فراگیر بازی‌های رایانه‌ای منتشر شد. این کتاب می‌کوشد تا با ارائه استدلال‌های گوناگون، جایگاه هنر هشتم را برای بازی‌های دیجیتال تثبیت کند.

صدرالدین طاهری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر اصفهان و نویسنده کتاب، در گفت‌وگویی اظهار داشت: هنوز هم برخی از منتقدان، همانند مقاومت‌های اولیه در برابر پذیرش عکاسی و سینما در دنیای هنر، بازی‌های دیجیتال را به عنوان یک رسانه هنری به رسمیت نمی‌شناسند.

وی هدف اصلی از انتشار این اثر را ارائه دلایلی متقن برای شناسایی بازی دیجیتال به عنوان هنر هشتم عنوان کرد و افزود: در ابتدای قرن گذشته، تلفیق هنرهای کلاسیکی نظیر ادبیات، موسیقی، رقص، طراحی، معماری و تئاتر، زمینه را برای ظهور هنر سینما فراهم آورد.

طاهری ادامه داد: بازی‌های دیجیتال نه تنها تمامی هنرهای مذکور، بلکه دستاوردهای فنی عصر حاضر را نیز به خدمت گرفته‌اند تا با هم‌افزایی جنبه‌های دیداری، شنیداری و روایی، یک هنر ویژه و متمایز را برای مخاطب خلق کنند.

نویسنده «هنر بازی دیجیتال» تاکید کرد: بدین ترتیب، این رسانه وارث تمامی هنرهای بشری از ابتدای تاریخ تاکنون شده است. اگر خواننده یک رمان، مخاطب یک نقاشی یا بیننده یک فیلم با اشتیاق رویدادهای زندگی قهرمان محبوبش را دنبال می‌کند، بازیکن نیز می‌تواند قهرمان داستانی باشد که خود آن را خلق کرده و روند آن را تعیین می‌کند.

طاهری با اشاره به ماهیت تعاملی بازی‌های دیجیتال توضیح داد: از آنجایی که این رسانه به درگیر کردن بازیکن و برانگیختن مشارکت او وابسته است، ماهیت رسانه‌ای قدرتمندتری نسبت به سایر هنرها پیدا می‌کند؛ از این رو، بازی دیجیتال را باید شکلی منحصر به فرد از هنر دانست که در دنیایی نوین، گونه‌ای تازه از زیبایی را بنا می‌نهد.

وی با تشریح اهداف نگارش این کتاب بیان کرد: یکی از اهداف «هنر بازی دیجیتال»، مرور چارچوب‌های اساسی حوزه مطالعات بازی و پرداختن به پرسش‌های بنیادینی است که بدون تفکر در آن‌ها نمی‌توان شناخت جامعی از بازی‌های دیجیتال به دست آورد.

طاهری با اشاره به فصول مختلف کتاب خاطرنشان کرد: فصل نخست به بررسی تاریخچه بازی کردن انسان‌ها، تعاریف گوناگون بازی و ماهیت ویژه بازی‌های دیجیتال می‌پردازد. فصل دوم به بازخوانی تحلیل‌های متفاوت اندیشمندان درباره مفهوم بازی اختصاص دارد.

نویسنده «هنر بازی دیجیتال» افزود: فصل سوم تاریخچه تکامل بازی‌های دیجیتال از دهه ۱۹۷۰ میلادی تا به امروز و معرفی ژانرهای مختلف این بازی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. پس از فراهم آوردن این مبانی نظری، در فصل چهارم، ضمن مرور نظریات متفکران درباره هنر، به بررسی بازی‌های دیجیتال به عنوان یک اثر هنری پرداخته می‌شود.

طاهری در ادامه به تشریح سایر فصول کتاب پرداخت و گفت: در فصل پنجم، عناصر دیداری و شنیداری بازی‌های دیجیتال و در فصل ششم، گونه‌های مختلف روایت‌پردازی در این رسانه مورد تحلیل قرار می‌گیرد. در نهایت، فصل هفتم به بررسی جایگاه آموزشی و فرهنگی بازی‌های دیجیتال در جهان معاصر می‌پردازد.

وی با اشاره به مخاطبان این اثر ابراز داشت: بازی‌های دیجیتال با توجه به محبوبیت روزافزون در میان تمامی گروه‌های سنی و حجم عظیم بازار، به عنوان یکی از مهم‌ترین رسانه‌های عصر حاضر شناخته می‌شوند. شمار بازیکنان فعال بازی‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۴ میلادی به حدود سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر رسید که بازاری با گردش مالی بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار را ایجاد کرده‌اند.

طاهری تصریح کرد: بازی‌های دیجیتال نه تنها برای سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بلکه به حوزه‌های آموزش، فعالیت‌های اجتماعی، روابط خانوادگی و محیط کار نیز راه یافته‌اند. می‌توان گفت افراد با هر سن، جنسیت، نژاد، مذهب و ملیتی به این بازی‌ها مشغول هستند.

نویسنده «هنر بازی دیجیتال» گفت: دانش‌آموزان امروزی می‌توانند مهارت‌هایی در زمینه‌های ادبیات، زبان‌شناسی، ریاضی، موسیقی، تاریخ، اقتصاد، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی را از طریق بازی‌های دیجیتال کسب کنند. بر این اساس، هر فردی که به این بازی‌ها علاقه‌مند باشد، می‌تواند از مطالب این کتاب بهره‌مند شود. وی در پایان از همکاری احمد مصطفوی، کارشناس ارشد پژوهش هنر، در شکل‌گیری بخش مهمی از این اثر قدردانی کرد.

شایان ذکر است کتاب «هنر بازی دیجیتال» به قلم صدرالدین طاهری و احمد مصطفوی به تازگی توسط انتشارات دانشگاه هنر اصفهان به چاپ رسیده است.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *