راهاندازی نخستین تعاونی ملی فراگیر کودکان استثنایی در سنندج با هدف اشتغالزایی و توانمندسازی
اقبال خانی، سرپرست آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان، از آغاز مراحل اجرایی تشکیل تعاونی ملی فراگیر کودکان استثنایی در شهر سنندج خبر داد. به گفته او، این تعاونی با هدف تقویت مسیر شغلی، ارتقاء استقلال مالی و نقشآفرینی اجتماعی دانشآموزان با نیازهای ویژه شکل میگیرد و بستری برای ایجاد فرصتهای واقعی اشتغال پس از پایان تحصیل خواهد بود.
خانی روز شنبه، ۲۱ تیرماه، در جلسه تخصصی کارگروه معلولان که با حضور مشاور استاندار کردستان در امور معلولان و مدیر بهزیستی شهرستان سنندج برگزار شد، اظهار کرد: مسئله اشتغال کودکان و نوجوانان استثنایی، یک موضوع چندبعدی و فرادستگاهی است که نیازمند تعامل و همکاری بین دستگاههای اجرایی مرتبط میباشد. آموزش و پرورش باید با ارتقای کیفیت آموزشهای حرفهای، زمینه مهارتآموزی را برای این دانشآموزان فراهم سازد تا آماده ورود به بازار کار شوند.
او در ادامه افزود: گسترش تعاملات بینسازمانی با نهادهایی مانند اداره تعاون، رفاه و امور اجتماعی، سازمان بهزیستی، استانداری و آموزش و پرورش استثنایی کشور از جمله گامهای مهمی است که برای پیشبرد این طرح برداشته میشود.
خانی با تأکید بر اهمیت جایگاه اجتماعی این گروه، اظهار داشت: کودکان استثنایی نباید صرفاً با عنوان «معلول» معرفی شوند؛ بلکه باید جایگاه آنها همچون سایر افراد جامعه تثبیت شده و مشارکت فعال آنان در حوزههای شغلی و اجتماعی تقویت شود.
وی از راهاندازی شرکتهای تعاونی برای دانشآموزان و فارغالتحصیلان استثنایی بهعنوان یکی از برنامههای شاخص سازمان آموزش و پرورش استثنایی نام برد و خاطرنشان کرد: این اقدام مصداق بارز مفهوم تعاون است و میتواند الگویی موفق در زمینه کارآفرینی فراگیر باشد.
بر اساس اعلام این مقام مسئول، ۷۰ درصد اعضای این تعاونیها را دانشآموزان استثنایی یا والدین آنها تشکیل خواهند داد؛ افرادی که اغلب جزو سه دهک پایین اقتصادی جامعه هستند. ۳۰ درصد دیگر از اعضا، از میان افراد داوطلب علاقمند به حمایت از جامعه معلولان انتخاب میشوند.
خانی همچنین از فراهمسازی ظرفیت کارگاهی هنرستانهای گلها (دخترانه) و نوآوران (پسرانه) در سنندج برای آموزش دانشآموزان استثنایی بالای ۱۸ سال خبر داد و اعلام کرد: با بهرهگیری از این امکانات، نخستین تعاونی استانی ویژه دانشآموزان استثنایی در سنندج بهزودی شکل خواهد گرفت.

به باور وی، این ابتکار موجب میشود تا فارغالتحصیلان استثنایی با تکیه بر مهارتهای تخصصی خود و در راستای علایق شخصی وارد فضای کسبوکار شده و حضور فعال آنها در بطن جامعه تداوم یابد.
این حرکت میتواند نمونه موفقی از توانمندسازی فراگیر و توسعه عدالت اجتماعی در سطح استان باشد.