خانه » عامل مرگ ۵۰ هزار ایرانی در سال

## خطر سیگار: افزایش مصرف و راهکارهای مقابله

افزایش مصرف دخانیات در ایران زنگ خطری برای سلامت جامعه به صدا در آورده است. دکتر علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ۳ درصدی مصرف سیگار در مردان و ۱۱ درصدی در زنان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۵، هشدار داد که این روند نگران کننده است. به گفته او، افزایش ۵۴ درصدی مصرف قلیان در این سال‌ها، ناشی از تولید و توزیع تنباکوهای معطر با طعم‌های مختلف است که به جذب افراد به مصرف دخانیات منجر شده است.

رییسی با تأکید بر نقش مهم رسانه‌ها در مقابله با تبلیغات نادرست مصرف سیگار، گفت: باید فرهنگسازی صحیح در رسانه‌ها و تلویزیون مبنی بر اینکه کشیدن سیگار به آرامش و تسکین روح نمی‌انجامد به طور جدی دنبال شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ترویج اماکنی که مصرف دخانیات در آن‌ها ممنوع است از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد: فرهنگسازی در این حوزه، به پاکسازی بسیاری از اماکن از دود دخانیات کمک خواهد کرد.

او همچنین ممنوعیت مصرف سیگار برای افراد زیر ۱۸ سال و عدم فروش تکی سیگار را از دیگر اقدامات ضروری برای مقابله با مصرف دخانیات برشمرد. برنامه ترک سیگار در قالب برنامه هفتم توسعه در حوزه پزشک خانواده، اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و آموزشی در مدارس و مراکز بهداشتی از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این زمینه است.

رییسی همچنین بر لزوم استانداردسازی بسته بندی سیگار با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تأکید کرد و گفت: ساده سازی بسته بندی سیگار و یکسان سازی آن، نه تنها در کاهش جذب افراد به مصرف سیگار موثر است، بلکه از قاچاق دخانیات نیز جلوگیری خواهد کرد.

او سیگار الکترونیک را به عنوان یک ترفند جدید برای جذب جوانان معرفی کرد و بر ضرورت مقابله با این پدیده خطرناک تأکید کرد. معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه سیگار الکترونیک با وجود نیکوتین کمتر و عوارض کمتر باز هم منجر به اعتیاد و مشکلات متعدد برای افراد خواهد شد، بر لزوم اقدامات جدی برای جلوگیری از ترویج این نوع سیگار تأکید کرد.

دکتر رییسی افزایش مالیات بر سیگار را در کاهش مصرف آن بسیار موثر دانست و تصریح کرد: سیگار در کشور ما به شدت ارزان است و قطعا افزایش قیمت آن باعث کاهش تقاضا خواهد شد. او افزایش مالیات بر سیگار را از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت برای کاهش مصرف دخانیات عنوان کرد.

در پایان معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه دخانیات از مهمترین عوامل خطر بیماری های مزمن در جهان است، بر ضرورت همکاری بین وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف برای کاهش مصرف دخانیات و بهبود سلامت عمومی تاکید کرد.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *