خانه » ۴۰ سال به بالاها مراقب این بیماری دهانی باشند

۴۰ سال به بالاها مراقب این بیماری دهانی باشند

0

## بیماری‌های لثه: تهدیدی جدی برای سلامت دهان و دندان

بیماری‌های لثه بعد از پوسیدگی دندان، دومین بیماری شایع دهان و دندان محسوب می‌شوند. این بیماری اغلب در سنین میانسالی (بعد از 35 سالگی) رخ می‌دهد، اما می‌تواند در افراد جوان و حتی کودکان نیز مشاهده شود.

دکتر نسرین اصفهانی‌زاده، متخصص بیماری‌های لثه و سرپرست دوره فلوشیپ ایمپلنت دانشگاه آزاد اسلامی، در این باره می‌گوید: “بیماری‌های لثه در اکثر موارد قابل پیشگیری هستند و با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان از ابتلا به آنها جلوگیری کرد.”

وی تجمع پلاک میکروبی را به عنوان مهمترین عامل بروز این بیماری معرفی می‌کند: “عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث تجمع پلاک میکروبی در اطراف دندان‌ها و لثه مجاور آنها می‌شود که می‌تواند منجر به التهاب لثه، خونریزی، بوی بد دهان، تشکیل پاکت‌های عفونی در اطراف دندان، تحلیل استخوان و در نهایت باعث لقی دندان، بدشکلی ظاهری دهان و از دست رفتن دندان‌ها شود.”

یکی از عوارض جدی بیماری‌های لثه، از دست رفتن دندان‌ها است که می‌تواند بر زندگی شخصی و اجتماعی افراد از لحاظ جسمی و روحی- روانی تأثیر منفی بگذارد. با این حال، پیشرفت‌های اخیر در زمینه دندانپزشکی، به ویژه استفاده از ایمپلنت‌های دندانی، تحول بزرگی در جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته ایجاد کرده است. ایمپلنت‌ها نه تنها زیبایی ظاهری دهان را بازیابی می‌کنند، بلکه امکان جویدن درست را به افراد می‌دهند و به این ترتیب سلامت جسمی و روحی آنها را ارتقا می‌دهند.

علاوه بر تأثیر بر سلامت دهان و دندان، بیماری‌های لثه می‌توانند با بیماری‌های سیستمیک مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی، سکته مغزی و به طور خاص دیابت در ارتباط باشند. درمان عفونت‌های لثه و بافت‌های اطراف آن می‌تواند به پیشگیری از این بیماری‌ها و حتی کنترل دیابت و قند خون کمک کند.

بیست و سومین کنگره بین المللی انجمن پریودنتولوژی ایران از 24 تا 27 در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود. این کنگره فرصتی است برای آشنایی متخصصان، دندانپزشکان عمومی، دستیاران و دانشجویان با جدیدترین روش‌های جراحی لثه و پریودنتال، تکنیک‌های جایگذاری ایمپلنت، بازسازی استخوان، روش‌های درمان تحلیل لثه، کاربرد لیزر و روش‌های دیجیتال در جایگذاری ایمپلنت. همچنین نمایشگاهی با جدیدترین محصولات، وسایل و مواد جدید در رشته دندانپزشکی، پریودنتولوژی و ایمپلنت دندانی در این کنگره برگزار خواهد شد.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *