خانه » اگر صاحب چک فوت شد تکلیف چیست؟

## مرگ صادرکننده چک: چه کسی مسئول پرداخت است؟

در دنیای پر تلاطم امروز، اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد. یکی از این اتفاقات، فوت صادرکننده چک است. چه اتفاقی برای چک صادر شده توسط فرد متوفی می‌افتد؟

طبق قانون، بدهی‌های فرد متوفی پس از مرگ او به روز می‌شوند. بنابراین، چکی که در زمان حیات صادر شده است به عنوان یک بدهی مدت‌دار متوفی محسوب می‌شود و دارنده چک می‌تواند قبل از تاریخ سررسید، وجه آن را دریافت کند.

**اما چطور؟**

دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد:

1. **تاریخ پرداخت چک رسیده باشد و بانک از فوت صاحب چک مطلع نباشد:** در این شرایط، اگر حساب صاحب چک موجودی کافی داشته باشد، بانک وجه چک را به دارنده پرداخت می‌کند.

2. **تاریخ سررسید چک هنوز نرسیده باشد و بانک از فوت صاحب چک مطلع شده باشد:** در این حالت، بانک حساب‌های متوفی را مسدود می‌کند و وراث متوفی به عنوان “قائم مقام قهری” او شناخته می‌شوند. تمام اموال و دارایی‌های متوفی به آنها تعلق دارد و قبل از تقسیم اموال و دارایی‌ها، باید بدهی‌های متوفی مشخص و تسویه شود.

**برای مطالبه وجه چک از وراث باید چه کرد؟**

دارنده چک باید گواهی انحصار وراثت را از شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی دریافت کند. سپس با طرح دادخواست حقوقی مطالبه چک و تقاضای صدور قرار تامین خواسته برای توقیف اموال متوفی، علیه همه وراث به عنوان طرف دعوا، می‌تواند طلب خود را از دادگاه پیگیری کند.

**در صورتی که متوفی مالی نداشته باشد چه کسی مسئول پرداخت بدهی اوست؟**

براساس قانون، وراث در صورت قبول ترکه (اموال و دارایی‌های باقی مانده از متوفی)، به میزان آن مسئول پرداخت وجه چک هستند. هر یک از وراث به نسبت سهم خود از اموال متوفی مسئول پرداخت وجه چک هستند و تحت هیچ شرایطی از اموال شخصی خود، مسئول پرداخت بدهی‌های متوفی، از جمله وجه چک، نیستند.

**اما اگر ترکه کافی برای پرداخت بدهی‌ها نباشد چه؟**

در این صورت، اموال موجود به نسبت میان طلبکاران تقسیم می‌شود.

نکته دیگر آنکه از زمان فوت صادرکننده چک، خسارت تاخیر پرداخت قابل مطالبه نیست. چرا که خسارت تاخیر پرداخت زمانی ایجاد می‌شود که بدهکار توانایی پرداخت بدهی خود را داشته باشد، اما از پرداخت خودداری کند.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *