خانه » ۲۲۶ مورد تب دنگی از ابتدای سال تاکنون

۲۲۶ مورد تب دنگی از ابتدای سال تاکنون

0

## خطر شیوع تب دنگی در ایران؛ چابهار در وضعیت هشدار

در ماه های اخیر شاهد افزایش قابل توجه موارد ابتلا به تب دنگی در ایران هستیم. به گفته قباد مرادی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این افزایش از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و در سال ۱۴۰۲ به ۷۵ مورد رسید. با این حال، از اواخر سال گذشته، تعداد مبتلایان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

مرادی در گفتگو با وبدا اعلام کرد: از ابتدای سال جاری (۱۴۰۳) تاکنون، ۲۲۶ مورد ابتلا به تب دنگی ثبت شده است. بخش عمده این مبتلایان از کشورهای همسایه مانند امارات، پاکستان، عمان و … وارد کشور شده‌اند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با اشاره به آلودگی کشورهای همسایه به تب دنگی، نگرانی خود را از انتقال محلی این بیماری در ایران ابراز داشت. به گفته وی، تاکنون ۷۶ مورد ابتلا به تب دنگی با انتقال محلی در ایران شناسایی شده است.

مرادی از شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از مناطق اصلی شیوع تب دنگی نام برد. وی در این خصوص گفت: بیش از ۹۰ مورد ابتلا به تب دنگی در چابهار ثبت شده است. همچنین، مواردی از ابتلا به این بیماری در استان های فارس، هرمزگان، قزوین، گیلان و اصفهان نیز گزارش شده است.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر خطر انتقال محلی تب دنگی در مناطق شمالی و جنوبی کشور، اظهار داشت: تب دنگی یکی از بیماری‌های نوظهور است که صرفا منحصر به ایران نیست. با وجود میزان بالای ابتلا در سطح جهان، خوشبختانه میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری بسیار کم و کمتر از یک درصد است.

به گفته مرادی، تاکنون هفت میلیون مورد ابتلا به تب دنگی در سراسر جهان گزارش شده است و ۱۴۰ کشور دنیا درگیر این بیماری هستند.

مرادی بر لزوم هوشیاری همه دستگاه‌های دولتی و مردم در خصوص شیوع و گسترش تب دنگی تاکید کرد. وی در این زمینه خواستار پاکسازی مناطق مستعد رشد لارو پشه ناقل بیماری شد. مناطقی مانند گودال‌های آب، فاضلاب‌های روباز و حتی ظروف گلدان از جمله مواردی هستند که باید به طور مرتب پاکسازی شوند.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با توصیف علائم شایع تب دنگی مانند تب، بدن درد، کوفتگی و خستگی اظهار داشت: این علائم در برخی موارد شدیدتر شده و می‌توانند به نارسایی برخی ارگان‌های بدن منجر شوند.

مرادی با اشاره به دوره کمون تب دنگی گفت: از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم حدود ۴ تا ٧ روز طول می کشد. همچنین، ویروس تب دنگی بین ٧ تا ١٠ روز در بدن باقی می ماند.

مرادی با تاکید بر وضعیت هشدار شهرستان چابهار در خصوص شیوع تب دنگی گفت: در این شهرستان تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. وی همچنین از شناسایی بیش از ٧٠٠ نقطه در چابهار به عنوان مناطق عامل این بیماری خبرداد.

مرادی بر لزوم شناسایی سریع بیماران و قرار دادن آنها در حالت مراقبت و درمان تاکید کرد. وی با اشاره به خطر انتقال ویروس از طریق گزش پشه، توصیه کرد بیماران در فضاهای باز قرار نگیرند.

به گفته مرادی، عملیات بیماری یابی در چابهار به طور وسیع انجام می‌شود و اطرافیان فرد بیمار نیز به طور منظم بررسی می‌شوند. همچنین، مناطق اطراف محل زندگی بیمار در شعاع ۵٠٠ متری با استفاده از محلول ترکیبی از سم و گازوئیل پاکسازی می‌شود.

مرادی با اشاره به انجام آموزش‌های اختصاصی برای مردم و مسئولین در منطقه چابهار گفت: آموزش‌های عمومی در خصوص روش‌های پیشگیری از شیوع تب دنگی مانند پوشیدن لباس مناسب، پاکسازی آب‌های راکد و استفاده از پشه بند نیز به مردم ارائه شده است.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *