خانه » تیر خلاص بریکس بر پیکر صندوق بین‌المللی پول

تیر خلاص بریکس بر پیکر صندوق بین‌المللی پول

0

## بریکس به دنبال سیستم مالی جدید برای کاهش وابستگی به غرب

گروه بریکس که حدود ۳۷ درصد از اقتصاد جهانی را در اختیار دارد، در حال بررسی راهکارهایی برای ایجاد سیستم‌های مالی جدید برای حمایت از اعضای خود و کاهش وابستگی به نهادهای تحت سلطه غرب مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است.

این طرح قرار است در نشست آتی بریکس که از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان) در شهر کازان روسیه برگزار خواهد شد، مطرح شود.

**رؤسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو بریکس در مسکو گرد هم آمدند تا درباره این موضوعات مهم گفتگو کنند:**

* **ایجاد یک پلتفرم تسویه پرداخت‌های بین‌المللی:** رئیس کل بانک مرکزی ایران، محمدرضا فرزین، بر اهمیت ایجاد سیستم تسویه پرداخت با استفاده از سامانه‌های تسویه ناخالص آنی (RTGS) در چارچوب بریکس تاکید کرد. همچنین پیشنهاد استفاده از پول‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDCs) برای تسریع در پرداخت‌های بین‌المللی در دستور کار قرار دارد.
* **اهمیت هوش مصنوعی در بانکداری الکترونیک:** رئیس کل بانک مرکزی ایران آمادگی ایران را برای انتقال تجربیات خود در زمینه هوش مصنوعی به اعضای بریکس اعلام کرد.
* **حرکت به سمت “سیستم ارتباط مالی مختص بریکس”**: با هدف تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی و کاهش هزینه‌ها و ایجاد فضای رقابتی بیشتر در نظام پرداخت بین‌المللی.

**انتقاد از سیستم مالی کنونی جهان:**

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از نظم پولی و مالی کنونی جهان که بر پایه توافق “برتون وودز” و با شکل‌گیری بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بسط یافته است، اظهار داشت که این نهادها تحت نفوذ کشورهای غربی به ویژه آمریکا قرار دارند. همچنین، صندوق بین‌المللی پول ظرفیت کافی برای ارائه وام و برطرف کردن بحران‌های مالی جهانی را ندارد.

**تاکید بر ضرورت ایجاد موسسه مالی جدید در چارچوب بریکس:**

وزیر امور مالی روسیه، “آنتون سیلوانف” در نشست رؤسای بانک‌های مرکزی بریکس در مسکو با اشاره به عدم عملکرد مناسب صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در راستای منافع کشورهای بریکس، نیاز به ایجاد موسسه مالی جدید در چارچوب این گروه را مطرح کرد.

**اهداف موسسه مالی جدید بریکس:**

* **تقویت همکاری‌های مالی بین اعضای بریکس.**
* **حفاظت از کشورهای بریکس در برابر فشارهای اقتصادی و سیاسی غرب.**
* **تامین نیازهای مالی کشورهایی که با چالش‌های مشابهی در دسترسی به بازارهای مالی جهانی مواجه هستند.**
* **ایجاد سیستمی جدید برای حفاظت از کشورهای عضو در برابر تحریم‌ها.**

**چالش‌های ایجاد موسسه مالی جدید:**

* **سیستم‌های اقتصادی مختلف و چارچوب‌های نظارتی متفاوت در کشورهای عضو بریکس.**
* **منافع ژئوپلیتیکی درون گروه بریکس.**
* **تامین منابع مالی کافی.**
* **توافق بین تمام کشورهای عضو برای موفقیت چنین تلاشی.**

**گسترش اخیر بریکس با پیوستن کشورهای جدید به این گروه ، پویایی جدیدی را به بریکس وارد کرده است که ممکن است نفوذ جمعی آن را در مسائل مالی جهانی افزایش دهد.**

**نکته قابل توجه**: بریکس در سال ۲۰۱۵ بانک توسعه جدید (NDB) را برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار در کشورهای عضو و دیگر اقتصادهای نوظهور ایجاد کرد.

**رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه نشست رؤسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو بریکس در مسکو با رئیس بانک مرکزی روسیه دیدار و درباره تقویت همکاری‌های پولی و بانکی دو کشور به رایزنی و گفتگو پرداخت.**

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *