خانه » یک پنجم نفت جهان از تنگه هرمز میگذرد

یک پنجم نفت جهان از تنگه هرمز میگذرد

0

تنگه هرمز به عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های دریایی نفت در جهان، نقش محوری در تأمین انرژی جهانی ایفا می‌کند. بر اساس گفته‌های فریدون برکشلی، رئیس مرکز مطالعات انرژی وین، حدود ۲۰ درصد از نفت خام تجاری دنیا از این تنگه عبور می‌کند. این بدان معناست که روزانه حدود ۲۰ میلیون بشکه از نفت خام مصرفی جهان از طریق تنگه هرمز به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان، قطر، عراق، امارات، کویت و ایران برای صادرات نفت خود متکی به این تنگه هستند. با توجه به نبود جایگزین مناسب و مقرون به صرفه در کوتاه‌مدت، اهمیت استراتژیک تنگه هرمز بیش از پیش آشکار می‌شود.

اگرچه در بلندمدت امکان ساخت خطوط لوله برای عبور نفت از زیر دریا و رسیدن به بازارهای مصرف وجود دارد، اما این پروژه‌ها از نظر فنی بسیار پیچیده، زمان‌بر و پرهزینه هستند. علاوه بر این، ظرفیت این خطوط لوله نمی‌تواند به سرعت و به اندازه تنگه هرمز باشد.

بنابراین، تنگه هرمز همچنان به عنوان یک گلوگاه حیاتی در تجارت نفت جهان باقی خواهد ماند و هرگونه اختلال در عبور نفت از این تنگه می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر بازارهای جهانی انرژی و اقتصاد جهانی داشته باشد.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *