خانه » گسترش شبکه پایش آلودگی هوا در خراسان رضوی

گسترش شبکه پایش آلودگی هوا در خراسان رضوی

0

خراسان رضوی گامی مهم در جهت پایش دقیق‌تر آلودگی هوا برداشت

در راستای بهبود کیفیت هوا و مقابله با پدیده گرد و غبار، استان خراسان رضوی اقدام به گسترش شبکه پایش آلودگی هوا نموده است. به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این استان، در دولت سیزدهم، ۱۳ ایستگاه سنجش گرد و غبار در شهرستان‌های مختلف استان راه‌اندازی شده است. پیش از این، تنها شهر مشهد دارای چنین ایستگاهی بود.

افزایش چشمگیر کانون‌های گرد و غبار

مهدی اله پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، در این خصوص اظهار داشت که تعداد کانون‌های گرد و غبار در استان از ۱۵ مورد در سال ۱۳۹۸ به ۳۰ مورد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. عوامل مؤثر بر این افزایش عبارتند از:

  • افزایش دمای هوا: گرمایش زمین و افزایش دمای هوا باعث تشدید خشکسالی و گسترش مناطق بیابانی شده است.
  • تغییرات کاربری اراضی: گسترش شهرنشینی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی به غیرکشاورزی، باعث کاهش پوشش گیاهی و افزایش فرسایش خاک شده است.

اهمیت مشارکت عمومی در حفاظت از محیط زیست

در این کارگاه آموزشی، بر اهمیت مشارکت عمومی در حفاظت از محیط زیست تأکید شد. محمدمهدی توکلی، رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی و قوانین و مقررات مرتبط، به معرفی اهداف، وظایف و اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست پرداخت. وی همچنین بر نقش مهم فناوری‌های نوین و انرژی‌های تجدیدپذیر در مدیریت بحران‌های محیط زیستی تأکید کرد.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *