خانه » کنسروها مواد نگهدارنده‌ ندارند

کنسروها مواد نگهدارنده‌ ندارند

0

## سلامت غذا: از مزرعه تا سفره

در دنیای امروز، تأمین سلامت غذایی جامعه در کنار افزایش تولید محصولات کشاورزی، نقشی حیاتی ایفا می کند. کیفیت غذا نباید قربانی کمیت شود؛ چرا که بیماری جامعه، نه تنها بار مضاعفی بر دوش سیستم بهداشت و درمان می گذارد، بلکه از توانایی افراد برای زندگی سالم و بهره وری اقتصادی نیز می کاهد.

صنایع غذایی به عنوان پل ارتباطی مستقیم با سلامت جامعه، نقشی کلیدی دارند. اما متأسفانه، برخی واحدهای تولیدی در مسیر تولید، به جای رعایت اصول بهداشتی، سلامت جامعه را به خطر می اندازند.

به عنوان مثال، در برخی دامداری ها، شیر گاوهای بیمار به جای معدوم سازی، با قیمت پایین به تولیدکنندگان سنتی عرضه می شود. همچنین، مرغ های بیمار که تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گرفته اند، بدون طی کردن زمان کافی برای رفع اثرات داروها، به چرخه مصرف وارد می شوند.

**کیفیت کنسروها: بررسی دقیق مواد اولیه و فرآیند تولید**

یکی از موضوعات مهم در زمینه سلامت مواد غذایی، کیفیت کنسروها و مواد افزودنی به کار رفته در آنها است.

سید محمد میرضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، با تأکید بر رعایت دقیق استانداردهای تولید، در مورد کیفیت محصولات کنسروی می گوید: “تمام واحدهای تولیدی کنسرو مجهز به آزمایشگاه شیمیایی و میکروبی هستند و هر کارخانه برای راه اندازی، ملزم به داشتن این آزمایشگاه می باشد. تمام مواد اولیه قبل از تولید، به دقت آزمایش می شوند و محصولات پس از تولید نیز به طور تصادفی مورد بررسی مجدد قرار می گیرند.”

**مواد نگهدارنده: ضرورتی برای حفظ سلامت**

در مورد استفاده از مواد نگهدارنده در صنایع کنسرو، میرضوی با قاطعیت اعلام می کند: “صنایع کنسرو هیچ گونه مواد نگهدارنده ای به کار نمی برند. تمام محصولات کنسروی در شرایط استریلیزاسیون با حرارت ۱۲۰ درجه و فشار مشخص تولید می شوند، به طوری که هیچ موجود ذره بینی در آنها باقی نمی ماند. این فرآیند استریلیزاسیون به مواد مغذی محصول آسیبی نمی رساند و محصول نهایی برای مصرف بدون جوشاندن، سالم و ایمن است.”

**تکمیل صنایع تبدیلی: راه حل کاهش ضایعات**

از چالش های مهم در بخش کشاورزی، ضایعات محصولات به دلیل نبود زیرساخت های صنایع تبدیلی و تکمیلی است. اگر چه کارخانه های کنسرو به تجهیزات پیشرفته ای برای جلوگیری از ضایعات مجهز هستند، اما ضایعات عمده در مراحل برداشت و حمل و نقل رخ می دهد.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در این باره می گوید: “یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی، تکمیل زیرساخت های صنایع تبدیلی برای کاهش حجم ضایعات است. همچنین، لازم است کارخانه های تبدیلی در نزدیکی مزارع ایجاد شوند تا فاصله حمل و نقل کوتاه شود و هزینه حمل و نقل کاهش یابد. این مسئله به ویژه برای محصولات فاسد شدنی مانند گوجه فرنگی بسیار حائز اهمیت است.”

**نتیجه گیری:**

رعایت اصول بهداشتی در تولید مواد غذایی، مهمترین شرط برای تأمین سلامت جامعه است. صنایع تبدیلی، نقش مهمی در حفظ کیفیت و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور ایفا می کنند. با توسعه زیرساخت های این صنایع، می توان به کاهش ضایعات، افزایش بهره وری، و در نهایت، بهبود سلامت جامعه دست یافت.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *