خانه » موانع نوسازی تاکسی‌های فرسوده چیست؟

موانع نوسازی تاکسی‌های فرسوده چیست؟

0

## نوسازی تاکسی‌های فرسوده در تهران: چالش‌ها و فرصت‌ها

تهران با چالش جدی ناوگان فرسوده تاکسی‌ها روبرو است. نزدیک به نیمی از حدود ۸۰ هزار تاکسی فعال در پایتخت و بیش از ۹۰ درصد از ۶ هزار ون، فرسوده هستند. طبق قوانین، خودروهای دوگانه سوز و بنزینی پس از ۱۲ سال، هیبریدی پس از ۱۵ سال و برقی پس از ۲۰ سال، فرسوده تلقی می‌شوند.

بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک، مالکان وسایل نقلیه موتوری موظفند پس از رسیدن به سن فرسودگی، آن‌ها را از رده خارج کنند. اما شرایط اقتصادی و اجتماعی، نبود زیرساخت‌های لازم، و محدودیت‌های قانونی، این امر را دشوار کرده است.

یکی از اصلی‌ترین موانع، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده است. علی‌رغم افزایش مبلغ پرداختی در سال جاری، پرداخت آن به رانندگان تا سه ماه طول می‌کشد، در حالی که آنها برای ثبت نام، باید مبلغ را پیشاپیش ارائه کنند.

همچنین کمبود خودروهای پیشنهادی در طرح نوسازی، یکی دیگر از چالش‌ها است. در سال گذشته تنها سورن در این طرح موجود بود، اما امسال چهار خودرو در سبد قرار گرفته است. افزایش تعداد و رقابتی شدن قیمت‌ها، می‌تواند به بهبود طرح کمک کند.

در طرح جدید نوسازی ناوگان تاکسی، متقاضیان می‌توانند از بین B ۵۱۱، سمند سورن پایه گازسوز، و دو مدل خودرو برقی، انتخاب کنند.

خودروهای برقی به دلیل استفاده از سوخت پاک، در کاهش آلودگی هوا موثر هستند، اما قیمت بالا، چالشی جدی برای این طرح است. اختصاص کمک‌هایی مطابق ماده ۱۲ قانون، می‌تواند رانندگان را به سمت خرید خودروهای برقی سوق دهد.

شهرداری تهران برای نوسازی ناوگان تاکسی، تسهیلات ویژه در نظر گرفته است. تاکسیرانانی که خودروهایشان مدل ۱۳۹۰ و قبل از آن هستند، می‌توانند نسبت به نوسازی اقدام کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توان به دفاتر شرکت‌های تاکسیرانی یا سایت “nnhk.ir” مراجعه کرد.

در دوره فعلی مدیریت شهری، نزدیک به ۸ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده‌اند که ۱۷۱ دستگاه از آنها برقی هستند. در ۱۰ تا ۱۱ ماه گذشته نیز حدود ۳۳۰۰ پرونده نوسازی به نتیجه رسیده است.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *