خانه » خیانت در امانت با سایر جرایم چه تفاوتی دارد؟

خیانت در امانت با سایر جرایم چه تفاوتی دارد؟

0

## هنگامی که اعتماد به امانتدار، به شک تبدیل می شود

در دنیای امروز، اعتماد به دیگران امری حیاتی است. اما گاهی اعتماد به امانتدار، با شک و تردید جایگزین می شود. در این شرایط، اثبات اینکه مالی به عنوان امانت در دست فردی قرار گرفته است، بسیار مهم است. این امر می تواند تعیین کننده نوع پیگرد قانونی باشد؛ قضیه را از محدوده حقوقی به جزایی یا بالعکس سوق دهد. زیرا تشخیص دقیق تفاوت قرض، امانت و ودیعه به تخصص و تجارب فراوان نیاز دارد.

در چنین شرایطی، شاکی باید تلاش زیادی برای اثبات ادعای خود به عمل آورد. به همین دلیل، مشاوره با وکیلی با تجربه می تواند مسیر رسیدن به حق و بازپس گیری مال را هموارتر و سریعتر کند. همچنین، از افتادن در دام تهمت و کلاهبرداری جلوگیری می کند.

**خیانت در امانت و قانون**

طبق ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی، هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول به عنوان اجاره به شخصی واگذار و قرار بر مسترد شدن آن یا استفاده از آن در زمینه ای خاص باشد، و شخصی که آن اموال در دست او است، آنها را به ضرر مالک استفاده یا تلف کند، به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد.

در چنین مواردی، مالک به دلیل عدم تخلیه ملک از مستأجر به عنوان خیانت در امانت شکایت می کند. این نوع شکایت در گذشته بسیار رایج بود. اما اداره حقوقی قوه قضاییه در سال ۸۲ با صدور نظریه ای اعلام کرد که صرفاً عدم تخلیه ملک اجاره ای پس از انقضای مدت اجاره یا استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود شدن ملک به ضرر مالک محسوب نمی شود، و مشمول ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلامی نیست. بنابراین، صرف تخلیه نکردن ملک به عنوان خیانت در امانت محسوب نمی شود.

**تفاوت خیانت در امانت و کلاهبرداری**

تفاوت اصلی بین کلاهبرداری و خیانت در امانت در حیله و تقلب است. به طوریکه یک عمل به تنهایی نمی تواند همزمان واجدان هر دو عنوان کلاهبرداری و خیانت در امانت باشد. تفاوت دیگر در عنصر نتیجه است. شرط تحقق کلاهبرداری، انتفاع مجرم یا شخص مورد نظر او است. در حالی که در جرم خیانت در امانت، انتفاع خائن در امانت ضروری نیست.

**تفاوت خیانت در امانت و اختلاس**

اختلاس یکی از موارد جرم خیانت در امانت است. با این تفاوت که مرتکب اختلاس مأمور دولت است و نسبت به دولت یا اموال اشخاص که به حَسب شغل یا مأموریت نزد او بوده است، مرتکب خیانت می شود.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *