خانه » خطر تک ژانری شدن گیشه سینما!

## سینمای ایران در نیمه اول سال 1403: کمدی، غالب اما نه تنها

سینمای ایران در شش ماه اول سال 1403 شاهد رونق چشمگیری بود و سینماگران با اکران فیلم های مختلف، گیشه را گرم کردند. با نگاهی به آمار فروش بلیت در سامانه سینما تیکت، مشخص می شود که “تگزاس 3” با 117 میلیارد تومان فروش، “تمساح خونی” با 77 میلیارد تومان فروش و “مست عشق” با 67 میلیارد تومان فروش، پرفروش ترین فیلم های این دوره بودند. در مجموع، هفت میلیون و پانصد هزار بلیت به ارزش چهارصد و پنجاه میلیارد تومان در سراسر کشور به فروش رسید.

**کمدی، ستاره ی گیشه**

حضور دو فیلم کمدی در صدر لیست پرفروش ترین ها، نشان دهنده ی علاقه ی مخاطبان به این ژانر و امیدبخش برای آینده ی کمدی در سینمای ایران است. اما آیا این گرایش به کمدی، باید باعث نگرانی درباره ی تک ژانره شدن سینمای ایران شود؟

**انتقاد از تکرار و سطحی شدن کمدی**

کارشناسان و فعالان حوزه ی سینما، بارها نسبت به تکرار و سطحی شدن کمدی در سینمای ایران هشدار داده اند. آن ها معتقدند که بسیاری از فیلم های کمدی از واقعیت زندگی روزمره ی ایرانیان فاصله گرفته و به خلق موقعیت هایی می پردازند که خنده دار به نظر می رسند، اما فاقد عمق و پیام هستند.

**احتیاج به واقع گرایی و خلاقیت**

فاطمه مولازاده، در کتاب “آسیب شناسی فیلم نامه نویسی کمدی در سینمای معاصر ایران”، بر اهمیت واقع گرایی و خلاقیت در فیلمنامه نویسی کمدی تاکید می کند و می گوید: “فیلمنامه نویسان باید به جای تکیه بر شوخی های سطحی و کلیشه ای، واقعیت را به تصویر بکشند و با استفاده از خلاقیت و هوش، لحظات خنده آور و ماندگار خلق کنند.”

**ضرورت تنوع ژانر**

تکیه ی بیش از حد بر کمدی، می تواند باعث کاهش تنوع ژانر و تضعیف سایر بخش های سینمایی شود. سینما، تنها وظیفه ی سرگرمی را بر عهده ندارد، بلکه به عنوان ابزاری قوی برای فرهنگ سازی و انتقال مفاهیم انسانی، باید به ژانرهای مختلف از جمله اجتماعی، تاریخی و… نیز فضای اکران و تولید بدهد.

**آینده ی سینمای ایران**

با وجود تمام چالش ها، سینمای ایران هنوز هم به تکاپوی خلق آثار با کیفیت در تمام ژانرها است. اکنون با نگاه به فیلم های اکران شده در نیمه دوم سال 1403، سینما ایران به دنبال ارائه طیف گسترده ای از فیلم های کمدی، اجتماعی و تاریخی است. با توجه به توانایی و خلاقیت هنرمندان ایران، می توان به آینده ی روشن و پر از خلاقیت سینمای کشور امیدوار بود.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *