خانه » جزئیات طرح دارویار و چالش‌های تامین مالی آن

جزئیات طرح دارویار و چالش‌های تامین مالی آن

0

رئیس سازمان غذا و دارو در تشریح دلایل اجرای طرح اصلاح سیاست‌های ارزی در حوزه دارو، به مشکلات ناشی از تفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ آزاد اشاره کرد. وی بیان داشت که این اختلاف باعث خروج بخشی از داروها از زنجیره تامین شده بود و به همین دلیل، تصمیم بر آن شد تا یارانه دارو به جای ابتدای زنجیره، به انتهای آن اختصاص یابد. به این ترتیب، بانک مرکزی مابه التفاوت نرخ ارز را به صورت یارانه پرداخت می‌کند تا افزایش هزینه دارو از جیب بیمار صورت نگیرد.

در حوزه تجهیزات پزشکی نیز، ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بیش از ۶۵ درصد ملزومات مصرفی پرداخت می‌شود، اما برای برخی اقلام همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است.

محمدی با اشاره به مشکلات نقدینگی حوزه دارو، به تاخیر در پرداخت مابه التفاوت پرداختی از سوی سازمان برنامه و بودجه به بیمه‌ها و در نتیجه به داروخانه‌ها و مراکز درمانی اشاره کرد. وی همچنین اعلام کرد که از ۷۵ هزار میلیارد تومان مصوب شده برای طرح دارویار، تاکنون تنها بخشی از آن تخصیص یافته است.

در خصوص شیر خشک نیز، طرحی مشابه طرح دارویار در نظر گرفته شده بود که براساس آن، یارانه شیر خشک به صورت مستقیم به مصرف‌کنندگان پرداخت می‌شد. اما با توجه به مخالفت‌هایی که با این طرح صورت گرفت، روش فعلی یعنی پرداخت یارانه از طریق بیمه سلامت به داروخانه‌ها اجرایی شد.

به طور کلی، طرح اصلاح سیاست‌های ارزی در حوزه دارو با هدف تامین پایدار دارو و جلوگیری از افزایش هزینه‌های درمان برای بیماران اجرا شده است. با این حال، چالش‌هایی همچون تامین مالی کافی و به موقع برای پرداخت یارانه‌ها، همچنان به عنوان یکی از موانع اجرای کامل این طرح مطرح است.

با احترام ، مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *