اپرای عروسکی حافظ در شیراز روایت زندگی شاعر را زنده کرد
اجرای اپرای عروسکی حافظ در تالار حافظ شیراز
«اپرای عروسکی حافظ» به کارگردانی و نویسندگی بهروز غریبپور با حضور ۱۴ عروسکگردان در تالار حافظ شیراز روی صحنه رفت. این اثر نمایشی و موسیقایی با بهرهگیری از تلفیق هنر عروسکی و موسیقی زنده، بخشهایی از زندگی و اندیشههای خواجه حافظ شیرازی را بازآفرینی میکند.
روایت زندگی حافظ در قالب اپرای عروسکی
این اپرا تلاش دارد علاوه بر بازتاب جلوههای شاعرانه حافظ، به مسائل اجتماعی و سیاسی دوران او نیز بپردازد. ظلم و ستم زمانه، دغدغههای روحی و تلاطمهای فکری شاعر در قالب صحنههای نمایشی و موسیقیایی به تصویر کشیده میشود.
حضور خوانندگان برجسته در اپرای عروسکی حافظ
در این اجرا، علیرضا قربانی با صدای خود نقش حافظ را ایفا میکند و آهنگسازی اثر بر عهده امیر پورخلجی است. همچنین صداهای شناختهشدهای چون علی زندوکیلی و وحید تاج در بخشهای مختلف اپرا شنیده میشود که بر غنای هنری این اثر افزوده است.

اهمیت اپرای عروسکی حافظ در هنر معاصر ایران
«اپرای عروسکی حافظ» نه تنها یک تجربه هنری متفاوت در حوزه تئاتر و موسیقی محسوب میشود، بلکه تلاشی برای معرفی دوباره حافظ به نسل امروز است. این اثر با ترکیب هنرهای نمایشی و موسیقایی، پلی میان سنت و نوآوری ایجاد کرده و نشان میدهد که چگونه میتوان مفاهیم کلاسیک ادبیات فارسی را در قالبی مدرن و خلاقانه بازآفرینی کرد.
جایگاه اپرای عروسکی در معرفی حافظ
به گفته کارشناسان، اپرای عروسکی حافظ میتواند بهعنوان الگویی برای بازنمایی دیگر بزرگان ادب فارسی نیز مورد توجه قرار گیرد. این سبک هنری با استفاده از زبان جهانی موسیقی و نمایش، ظرفیت بالایی برای معرفی فرهنگ و ادبیات ایران در سطح بینالمللی دارد.
- اپرای عروسکی حافظ با حضور ۱۴ عروسکگردان در شیراز اجرا شد.
- علیرضا قربانی، علی زندوکیلی و وحید تاج از خوانندگان اصلی این اثر بودند.
اجرای اپرای عروسکی حافظ در شیراز بار دیگر نشان داد که هنر میتواند با بهرهگیری از قالبهای نوین، میراث ادبی و فرهنگی ایران را به شکلی تازه و جذاب به مخاطبان معرفی کند.

میثم قدیری، یکی از روزنامهنگاران برجسته و کارکشته در حوزه رسانهای کشور است که سالها در مجلههای خبری مختلف به فعالیت پرداخته است. او به دلیل داشتن دیدی عمیق و تحلیلی نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی و…به عنوان یک منبع خبری قابل اعتماد شناخته میشود.