خانه » اتهام ایده‌ ربایی به ایلان ماسک

اتهام ایده‌ ربایی به ایلان ماسک

0

## تسلا و رباتاکسی: الهام از فیلم “من، ربات” یا کپی؟

ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا، اخیرا رونمایی از محصول جدید این شرکت، “رباتاکسی” را انجام داده است. ماشینی بدون فرمان و پدال که با هوش مصنوعی هدایت می شود. این اتفاق باعث شد که الکس پرویاس، کارگردان مشهور فیلم “کلاغ”، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) به ماسک پیام دهد : “ایلان جان، میشه لطفا طرح‌های من رو پس بگیر؟”

پرویاس به طراحی رباتاکسی تسلا و شباهت آن به ربات‌های “ان‌اس ۵” در فیلم “من، ربات” اشاره می‌کند. فیلمی که داستان آن در شیکاگوی سال ۲۰۳۵ اتفاق می‌افتد و از داستان‌های کوتاه آیزاک آسیموف، نویسنده علمی تخیلی، الهام گرفته است.

پیش از این نیز، تسلا از ربات انسانی “اپتیموس” رونمایی کرده بود که با ربات‌های “ان‌اس ۵” در فیلم “من، ربات” مقایسه شد.

رباتاکسی تسلا اول با استقبال کاربران روبرو شد، اما به سرعت با خودروی آینده‌نگر آئودی “آر‌اس‌کیو” (یک مدل مفهومی از خودروی آئودی که در فیلم “من، ربات” به نمایش درآمد) قیاس شد.

پرویاس در اظهارات جدید خود درباره هوش مصنوعی، آن را امکان جدید در صنعت فیلمسازی دانسته و گفت: “این همون آرماگدون (آخرالزمان) نیست که صنعت فیلم با آن روبروست.”

او همچنین تاکید کرد که استفاده از این تکنولوژی باید اخلاقی و در راستای قوانینی که برای آن وضع می‌شود، باشد.

ماسک در مراسم رونمایی از محصول جدید تسلا، اعلام کرد که این خودرو مجهز به هوش مصنوعی است و پدال و فرمان ندارد. او ابراز اطمینان کرد که پیشرفت تسلا در تولید خودروهای خودران به سطحی رسیده که دیگر نیاز به مداخله عامل انسانی ندارد.

او همچنین گفت که مسافران در “رباتاکسی” می‌توانند پس از نشستن در خودرو به خواب بروند و زمانی که به مقصد رسیدند، از خواب بیدار شوند.

پست پرویاس در ایکس مجدداً بحث‌ها درباره تلاقی آثار علمی تخیلی و نمود آن‌ها در فناوری واقعی را احیا کرده است. این مسئله حول این موضوع می‌چرخد که آیا طراحی‌های تسلا ادای احترامی به “من، ربات” است یا یک تقلید مستقیم از آن‌ها.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *