خانه » آیا شارژر‌ها می‌توانند به گوشی آسیب بزنند؟

آیا شارژر‌ها می‌توانند به گوشی آسیب بزنند؟

0

## شارژر گوشی، دوست یا دشمن؟

انتخاب شارژر مناسب برای گوشی جدید، کار آسانی نیست، به ویژه با خبرهای منتشر شده درباره شارژرهای تقلبی که ظاهراً رنگ گوشی جدید سامسونگ گلکسی زد فولد ۶ را خراب می‌کنند. نگرانی‌ها درباره استفاده از شارژرهای غیراستاندارد به اوج خود رسیده است. اما آیا واقعاً شارژر می‌تواند به گوشی شما آسیب برساند؟ در این مقاله، با بررسی موضوع از زوایای مختلف به دنبال یافتن پاسخ می‌رویم.

**آیا ادعای سامسونگ منطقی است؟**

این اولین بار نیست که مشکل شارژ در دنیای گوشی‌های هوشمند ایجاد می‌شود. به یاد دارید که مهندس گوگل، بنسون لیونگ، متوجه شد چندین کابل USB-C که در آمازون عرضه شده بودند، استانداردهای لازم را ندارند و استفاده از آنها برای شارژ با توان بالا خطرناک است. اکنون سامسونگ می‌گوید رنگ گلکسی زد فولد ۶ به دلیل استفاده از “شارژرهای شخص ثالث ارت‌دار” نامناسب خراب می‌شود. انتساب تقصیر به شارژر کمی غیرمعمول و نگران‌کننده است.

**آیا استدلال سامسونگ منطقی است؟**

ممکن است شارژر USB-C به درستی به پریز متصل نشود، تمام پین‌های ارت متصل نشده باشند، یا شیلد کابل به شیلد شاسی متصل نشده باشد. اتصال نادرست یا ناقص ارت ممکن است باعث عبور جریان شارژ از مسیر دیگری مانند شاسی گوشی شود. فقط سامسونگ می‌داند این جریان برای خراب شدن رنگ گوشی‌های گلکسی زد فولد کافی است یا خیر. البته این مشکل ممکن است به دلیل اتصال ضعیف ارت در خود گوشی نیز باشد.

**آیا شارژ بیش از حد می‌تواند به گوشی شما آسیب برساند؟**

خطرات رایج استفاده از گوشی‌های هوشمند مدرن عبارتند از شارژ بیش از حد، استفاده از شارژر غیراستاندارد یا شارژری که توان بالایی دارد. با این اوصاف، این نگرانی‌ها عمدتاً بی‌اساس هستند. از نظر تئوری، اگر شارژر ولتاژ بیشتری از آستانه تحمل باتری یا مدار گوشی وارد آن کند، ممکن است باعث افزایش دمای گوشی، کاهش عمر باتری و احتمالاً مشکلات جدی شود. اما گوشی‌های هوشمند برای جلوگیری از بروز این اتفاقات دارای ویژگی‌های امنیتی بسیاری هستند. البته ممکن است گاهی این ویژگی‌های امنیتی به درستی عمل نکنند!

**نکات مهم در مورد شارژر گوشی**

فناوری‌های شارژ سریع، مانند USB Power Delivery که اپل، گوگل و سامسونگ از آن استفاده می‌کنند، نیازمند برقراری ارتباط دیجیتال موفق بین شارژر و دستگاه برای هماهنگی با یکدیگر در سطح توان قابل پشتیبانی هستند. عدم توافق بر سر استفاده از یک پروتکل و سطح توان قابل پشتیبانی، شارژ را در سطح پیش فرض آهسته می‌کند و خطر ولتاژ بیش از حد را از بین می‌برد.

دستگاه‌های مدرن که از فناوری شارژ با توان بالا پشتیبانی می‌کنند، وضعیت داخلی باتری خود را به طور مداوم بررسی می‌کنند تا از امن بودن ولتاژ و دما در محدوده عملیاتی مطمئن شوند. در صورت بروز مشکل، این دستگاه‌ها سطح کمتری از انرژی را با هم مبادله می‌کنند و برای خنک شدن به گوشی زمان می‌دهند.

پورت‌های USB-C گوشی‌های هوشمند دارای ویژگی حفاظتی اختیاری در برابر تخلیه الکترواستاتیک و ولتاژ بیش از حد هستند. به لطف این دو ویژگی، گوشی‌ها در برابر اتصال‌های کوتاه احتمالی و سایر آسیب‌های احتمالی که ممکن است بر اثر استفاده از پریز غیراستاندارد ایجاد شوند، مصون می‌مانند. بیشتر گوشی‌های پرچمدار، حتی مدل‌های میان‌رده باید برخی ویژگی‌های محافظتی را داشته باشند، اما به ندرت درباره این ویژگی‌ها بحث می‌شود.

**شارژر استاندارد، انتخابی مطمئن**

متأسفانه هیچ تضمینی وجود ندارد که شارژری ۱۰۰ درصد بدون نقص باشد. اما به طور کلی، استفاده از شارژرهای برندهای معروف مطمئن‌تر است. لوازم جانبی رسمی و تأییدشده گوشی‌های هوشمند همیشه امن‌ترین انتخاب هستند؛ زیرا شرکت‌های سازنده گوشی پروتکل‌های شارژ را به دقت با محصولات خود مطابقت می‌دهند و آزمایش می‌کنند.

استفاده از شارژرهای شخص ثالث همیشه کمی پرخطرتر است. اگر باید چند دستگاه را همزمان شارژ کنید، تقریباً مجبور به خرید چنین شارژرهایی هستید. به طور کلی، شارژرهای برندهای بزرگ مانند انکر و یوگیرین کیفیت بالایی دارند؛ زیرا به خوبی از محصولات USB Power Delivery پشتیبانی می‌کنند. انکر اخیراً تعدادی از پاوربانک‌هایش را به دلیل خطر آتش‌سوزی جمع‌آوری کرده است، اما شرکتی بزرگ مانند انکر می‌تواند چنین مشکلاتی را به سرعت برطرف کند.

بهتر است از شارژرهای ارزان قیمت، بی‌نام و نشان یا محصولات برندهای جعلی استفاده نکنید؛ مخصوصاً اگر در کشورهایی تولید شده باشند که چند ان بر کنترل کیفیت حساس نیستند. با خرید چنین محصولاتی نه فقط خطر استفاده از شارژری غیراستاندارد و بی‌کیفیت را پذیرفته‌اید، بلکه احتمال اینکه کشورهای سازنده آنها این شارژرهای بی‌کیفیت را جمع یا در مورد مشکلات این محصولات به مصرف‌کنندگان اطلاع‌رسانی کنند، کم است. ضرب‌المثل معروف “هرچقدر پول بدهی، همانقدر آش می‌خوری” در این موضوع کاملاً صدق می‌کند.

مجله خبری روز آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *